25 november '25 - Advieskantoor Boidin in Zeeuws-Vlaanderen mag zich een jaar het meest excellente advieskantoor van Nederland noemen in de categorie ‘groot’. Het kantoor is een van de winnaars van de Advies Awards, georganiseerd door magazine VVP. “Iedereen krijgt bij ons dezelfde aandacht. Hoofdzaak is dat de klant goed geholpen wordt.”
‘Bij ons draait het om mensen, niet om polissen’
De prijs was een verrassing. “Dat we genomineerd waren, was al heel mooi. Maar dat we zouden winnen hadden we niet verwacht”, vertelt Wesley Mol, adviseur Zakelijk en directielid van de vestiging in Terneuzen. “Met in totaal 28 medewerkers vallen we nét in de categorie groot. Omdat de publieksstemmen voor 50 procent meetellen, dachten we eigenlijk dat een groter kantoor puur op basis van klantenvolume zou winnen. Maar dat bleek dus niet het geval.”
Begrip in de regio
Boidin bestaat sinds 1922. Boidin senior had een notariskantoor in Oostburg en voegde daar verzekeringsadvies aan toe. Zijn zoons Izaak en Ben breidden het bedrijf uit met een tweede vestiging in Hulst, en later met een derde in Terneuzen. De broers hadden echter geen opvolger. Wesley: “Mijn vader was eerste medewerker van het kantoor in Terneuzen en nam het over, samen met mijn moeder. In de andere twee vestigingen zijn nu collega’s Robert Vinke en Marton Overbeeke directeur. Maar de naam Boidin houden we in ere. Die is in onze regio een begrip.”
Afgezien van een flinke agrarische portefeuille is Boidin een allround advieskantoor, zowel particulier als zakelijk. “We willen er zijn voor iedereen in de regio. Alleen voor hypotheekadvies moeten mensen naar Terneuzen. Maar dat is maar een kwartiertje rijden, onze regio is niet heel groot.”
Lokaal karakter
Directie en medewerkers koesteren het lokale karakter: “99 procent van onze klantenportefeuille is lokaal. We willen bij een schade snel op de stoep kunnen staan. En je kunt bij ons zó binnenlopen, we hechten sterk aan de menselijke maat. Er zijn geen keuzemenu’s als je opbelt. Iedereen krijgt dezelfde aandacht. Wij kijken objectief en nuchter naar wat een klant nodig heeft en hoe we die daarbij kunnen helpen.”
Digitalisering
Maar ze investeren bij Boidin wel degelijk in digitalisering. Wesley: “Alleen op de onderdelen die géén toegevoegde waarde hebben voor de klant. Zo zetten we bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie in voor het vergelijken van polisvoorwaarden en voor het automatisch opstellen van adviesrapporten.”
En terwijl veel kantoren worden overgenomen door investeerders, kiest Boidin bewust voor zelfstandigheid. “Private equity heeft voordelen, maar het past niet bij ons DNA. We zeggen natuurlijk nooit nooit, maar vooralsnog kunnen wij uitstekend op eigen benen staan.” Wel heeft het kantoor een hechte band met de regionale verzekeraars ZLM en De Zeeuwse. “Wij zijn het enige kantoor in Zeeland dat ZLM mag vertegenwoordigen in dit gebied.”
de Vereende
Ook met de Vereende is het contact goed. “We brengen vooral particulieren bij ze onder die niet in het reguliere verkeer verzekerd kunnen worden, en verhuurobjecten waar geen andere oplossing voor is. Laatst nog hadden we uitgebreid contact. Een klant met een woonwagen zocht een verzekeringsoplossing. Dat is niet eenvoudig. Na lang zoeken klopten we aan bij de Vereende, en via hen hoorden we dat Interpolis nog woonwagens verzekert. Daar hebben we de klant toen ondergebracht. Het heeft ons al met al veel tijd gekost, maar de hoofdzaak is dat de klant goed geholpen wordt.”
Topsportverleden
Wesley (26) werkt nu zes jaar bij Boidin. Voor die tijd had hij heel andere ambities. “Ik heb een topsportverleden als wielrenner, ik heb over de hele wereld gekoerst. Fietsen heeft me veel gebracht. Maar het kost ook veel, in de zin van opofferingen. Op een gegeven moment verdween het plezier en ben ik ermee gestopt.”
“Bij Boidin vond ik iets wat bij me past: mensen helpen, een relatie opbouwen met de klant, iets kunnen betekenen voor de ander. Dat drijft me. Je leert hier mensen écht kennen: hun financiële situatie, hun dromen, hun zorgen. Je helpt ze keuzes maken en zorgt ervoor dat ze goed weten waarvoor ze wel en niet verzekerd zijn. Dat geeft voldoening. En het helpt om het imago van onze branche te verbeteren. Want er lopen nog steeds veel cowboys rond.”
“Een werkdag is voor mij geslaagd als de klanten tevreden zijn en de collega’s het naar hun zin hebben. Het draait bij ons niet om targets, om de grootste schade of de ingewikkeldste polis, maar om de manier waarop we met mensen omgaan.”
Gefeliciteerd
Als Vereende willen we Boidin natuurlijk van harte feliciteren met het winnen van deze prestigieuze prijs. Een mooie prestatie!