Modernisering van de regels voor wegverkeer

29 oktober '25 - Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) gaat de Nederlandse regels voor het wegverkeer (wegenverkeersregelgeving) vernieuwen. Dat is nodig, omdat de huidige wetten en regels niet meer goed passen bij nieuwe technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. Denk bijvoorbeeld aan de komst van slimme en zelfrijdende voertuigen (zoals de door ons verzekerde zelfrijdende bus. Hierover en over het acceptatieproces organiseren wij op 18 november een webinar: De Vereende - Zelfrijdende bussen - Webinars.nu).

 

Beleidswijzigingen

In de eerste fase richt het ministerie zich op aanpassingen in beleid. Dat zijn grotere veranderingen in onderdelen van de regels die verouderd zijn of niet meer goed werken.
Op korte termijn gaat het om de volgende onderwerpen:

  • Europese regels voor zelfrijdende voertuigen (ADS): Fabrikanten moeten voertuigen die (deels) zelf kunnen rijden, kunnen testen op de openbare weg.
  • Rijopleiding: De aanbevelingen van de commissie Roemer worden uitgewerkt. Daardoor komen er nieuwe eisen voor rijopleidingen en examens.
  • Lichte elektrische voertuigen (LEV’s): Er komt nieuw beleid voor voertuigen die geen Europese goedkeuring hebben, zoals elektrische steps en fatbikes. Er wordt ook gekeken naar een mogelijke helmplicht tot 18 jaar voor bestuurders van elektrische fietsen en LEV’s.
  • Modernisering van de Wegenwet: Deze wet bepaalt welke wegen openbaar zijn en wie verantwoordelijk is voor het onderhoud. De wet wordt samengevoegd met de Omgevingswet.

Naast deze beleidswijzigingen kijkt het ministerie ook naar de opbouw en het onderhoud van de regels, zodat die in de toekomst goed blijven werken.

 

Wijzigingen in structuur

Sommige onderdelen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) zijn nu te gedetailleerd voor een wet. Het ministerie onderzoekt daarom of deze onderdelen beter kunnen worden opgenomen in een algemene maatregel van bestuur (AMvB) of in een ministeriële regeling.

Dat maakt het makkelijker om de regels snel aan te passen als er nieuwe ontwikkelingen zijn. Zo wordt onder andere gekeken naar de taken van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).

 

Periodiek onderhoud

Sinds de invoering van de WVW 1994 en het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is er veel veranderd in het verkeer. Nieuwe voertuigen, andere ideeën over ruimtelijke ordening en wegontwerp, en concepten als fietsstraten, spitsstroken en shared spaces zorgen ervoor dat de regels moeten worden vernieuwd.

Daarom voert het ministerie elk jaar onderhoudsrondes uit. Tijdens deze rondes worden onduidelijkheden, verouderde regels en kleine tegenstrijdigheden opgelost.

Het doel is dat de verkeersregels duidelijk, toepasbaar en goed te handhaven blijven, voor zowel mensen als voertuigen.

 

Wat is wegenverkeersregelgeving?

De Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) is de basiswet voor al het verkeer in Nederland. Als bepaalde onderdelen van die wet meer uitleg nodig hebben, gebeurt dat via een AMvB, zoals het RVV 1990 of het Kentekenreglement.

Regels die niet in een AMvB kunnen worden opgenomen, komen in ministeriële regelingen. Samen vormen de WVW 1994, de AMvB’s en de ministeriële regelingen de wegenverkeers-regelgeving.

De Wegenwet hoort hier ook bij, omdat die bepaalt welke wegen openbaar zijn en wie het onderhoud moet doen.

Evaluatie van de WVW 1994

In 2024 heeft de overheid onderzocht of de WVW 1994 nog goed werkt.
Demissionair minister Robert Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) heeft samen met de ministeries van Justitie & Veiligheid en Defensie de resultaten bekeken.

De uitkomst is dat de wet nog steeds goed werkt en haar doelen grotendeels bereikt:

  • de veiligheid op de weg;
  • de bescherming van weggebruikers en passagiers;
  • het onderhoud en de bruikbaarheid van wegen;
  • de vrijheid van verkeer.

Toch is de wet op sommige punten verouderd. Vooral nieuwe technologieën, zoals zelfrijdende auto’s en nieuwe voertuigtypen, vragen om aanpassing.

 

Stapsgewijze aanpak

De modernisering van de wegenverkeersregels gebeurt stap voor stap, in drie delen:

  1. Beleidswijzigingen
  2. Structuurwijzigingen
  3. Periodiek onderhoud

Daarnaast werkt het ministerie aan betere communicatie en voorlichting, zodat burgers en professionals de regels makkelijker kunnen vinden en begrijpen.

 

Bron: Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat

Tags