New Financial Forum: Na 10 jaar is het tijd voor uitbreiding en vernieuwing


12 juni '24 - New Financial Forum, het platform voor mensen en bedrijven die bouwen aan een nieuwe, duurzame economie, breidt uit. Samen met inspiratieplatform MaatschapWij wordt gemikt op een groter bereik, meer partners en nog meer impact.

Wie aan New Financial Forum (NFF) denkt, denkt waarschijnlijk direct aan Willem Vreeswijk. Hij is de initiatiefnemer en drijvende kracht achter dit platform, magazine, evenementenbureau en trainingsinstituut in één.

Doelgroep van NFF is de financiële sector. “Die vormt de bloedsomloop van de samenleving, van deze economie. Alles wat er gebeurt in Nederland – van een fietsverzekering, ondernemerschap, zorg – dat komt bij elkaar in de financiële sector.”

Wat vooraf ging: Vreeswijk studeerde Nederlands en heeft zijn hele leven bladen gemaakt. In 1994 solliciteerde hij op een vacature voor eindredacteur van VVP, vakblad voor financieel adviseurs. “Ik wilde wat nieuws leren dus ben daar gaan kijken. En nooit meer weggegaan.” In 2019 zette hij VVP zelfstandig voort.

De financieel adviseur als local hero

Gaandeweg ontwikkelde Vreeswijk een enorme bewondering voor het intermediair. “Een heel belangrijk beroep. Zij staan echt in dienst van hun klant en van de samenleving. Het zijn veelal local heroes. Die maatschappelijke taak wordt vaak onderschat.”

Natuurlijk zag hij al snel dat niet alles goed ging. In de jaren negentig niet – “Ik zag veel te veel jonge mannen in veel te snelle auto’s” – en nu ook niet. Er zijn genoeg trends die hem zorgen baren.

‘Niet altijd ten bate van de klant’

“Neem alle fusies en overnames. Die schaalvergroting is niet altijd ten bate van de klant, laat ik het voorzichtig uitdrukken. Deels komt dat ook doordat het vak vergrijst. Een aanzienlijk deel van de adviseurs zijn mannen van in de zestig, die geen opvolger vinden en dan de zaak verkopen. Gelukkig zie ik ook jongeren, die durven te innoveren.”

“Dan zijn er de adviseurs die het iedere keer weer over de beloning hebben. Dat de producten via het directe traject van de verzekeraar goedkoper zijn. Zij denken nog altijd dat ze de concurrentie moeten aangaan met aanbieders. Maar als adviseur heb je een heel andere propositie. Je bent de begeleider van mensen in al hun levensfases. Dus positioneer jezelf ook zo! En zorg dat je jezelf ontwikkelt, dan kun je je klant ook meer bieden. Dan heb je een gouden rol.”

Ethiek en menselijkheid vergroten

Met VVP biedt Vreeswijk de adviseur een podium. Wil hij laten zien hoe mooi het adviesvak is en hoe trots we daarop mogen zijn. Bijvoorbeeld met de jaarlijkse Advies Award. Maar daarnaast wilde hij onderzoeken hoe de ethiek en de menselijkheid in de financiële sector vergroot kunnen worden. “Daarom heb ik in 2014 naast VVP het New Financial Forum opgericht.”

NFF staat voor een nieuwe economie, dienstbaar aan de samenleving. Met als kernwaarden: duurzaam, sociaal, inclusief en verantwoord. Het afgelopen decennium heeft NFF een stroom van activiteiten georganiseerd: evenementen, workshops, lezingen, spirituele bijeenkomsten, learning journeys. Elk jaar de Positive Finance Day, samen met Dazure. En natuurlijk het New Financial Magazine. 

Systeemverandering op gang brengen

Alles met het doel om de menselijke maat in de financiële sector te vergroten. En om een systeemverandering op gang te brengen. “Ik geloof erin dat we samen moeten werken aan een maatschappij die beter is. Voor onszelf, voor onze kinderen, en ook voor de natuur. Juist omdat we het hier in Nederland zo goed hebben, hebben we de morele plicht om mensen die om wat voor reden dan ook buiten de boot dreigen te vallen, te ondersteunen. Maar ook op het gebied van duurzaamheid dient de financiële sector nog veel meer een aanjagende rol op zich te nemen.”

“Belangrijkste uiteraard is dat we de aarde leefbaar moeten houden voor onze kinderen en kleinkinderen. Het Planbureau voor de Leefomgeving stelde recent in een rapport dat het nog wel mogelijk is om Nederland in 2050 klimaatneutraal te maken, maar dat we wel alle zeilen bij moet zetten en dat iedereen hierbij nodig is. Daarom is het zo belangrijk om elkaar te inspireren tot gedragsverandering.”

Impact bescheiden

Hoewel hij regelmatig volle zalen trekt en zijn content goed gelezen wordt, blijft Vreeswijk bescheiden over de impact van het Forum. “Onze activiteiten hebben voor de financiële sector als geheel misschien nog geen grote veranderingen opgeleverd. Maar ze hebben wel heel veel personen aan het denken gezet. Bewuster gemaakt van allerlei zaken.”

Regelmatig maakte hij mee dat mensen werden geráákt. Dat is wat hem beweegt: impact maken op het individu. “Dat de ogen gaan glinsteren, dat mensen zich voornemen om dingen te veranderen. Daar doe ik het voor.”

Tijd om zaken te vernieuwen

Vreeswijk bestiert NFF alleen, vanuit huis in Utrecht. Met een raad van toezicht (Mark Boskamp van Triodos, Dick-Jan Abbringh van Purpose en Carola Wijkamp-Hermsen van de Vereende). Dankzij partners en ambassadeurs is er een jaarlijks budget van 100.000 euro. Dat dekt net de kosten.

“Het New Financial Forum is alleen van mij afhankelijk en het wordt tijd om dat te veranderen. En na tien jaar wordt het ook tijd om zaken te vernieuwen, zoals de website. Daar is geen geld voor. Dus begin dit jaar was ik met mijn Raad van Toezicht aan het brainstormen over hoe we dit platform op lange termijn draaiende konden houden.”

In diezelfde periode werd hij gebeld door MaatschapWij. Een platform met een doelstelling die naadloos aansluit op NFF: een duurzamer, sociale en gezonder Nederland. “Met een fantastische website, een groot bereik en tot voor kort vijftien medewerkers. Zij hebben een trouwe achterban van ruim 80.000 changemakers en hun website trekt per jaar meer dan 1 miljoen unieke bezoekers. Hun geldschieter, Mickey Huibregtsen, overleed in 2022. Ook zij zochten naar manieren om hun platform in de lucht te houden, te verdiepen en te verbreden.”

 

Lang verhaal kort: de wens is om het NFF te integreren in MaatschapWij. Alle evenementen van NFF worden ingebracht in de nieuwe organisatie. Bestaande partners van het NFF krijgen toegang tot een grote, nieuwe doelgroep van mensen die Nederland beter willen maken. Zo kunnen financiële instellingen laten zien dat zij óók de bloedsomloop van de nieuwe economie vormen en samen bouwen aan een duurzamer, gezonder en vitaler Nederland.

Hectische periode

“We zitten in een hectische periode. We hebben kennis gemaakt met ambassadeurs en partners van MaatschapWij. De site en nieuwsbrief van MaatschapWij lopen goed. We brengen heel veel nieuwe content in. Mijn vrouw Bibi doet de planning, contacten met abonnees, met schrijvers. Ikzelf heb inmiddels hulp van Jasper de Weerd van Gusto Media. Hij werkt ook voor de Goldschmeding Foundation, weet alles van community building en is al langere tijd betrokken bij MaatschapWij.”

“Nu zijn we bezig nieuwe partners te zoeken en meer financiering los te krijgen. We willen twee enthousiaste mensen aannemen, zodat we een bestendige stichting worden die niet meer van mij afhankelijk is.”

 Tips

Desgevraagd geeft Vreeswijk graag verduurzamingstips aan de lezers. “Er zijn heel veel dingen die je kan doen. Je moet van mij niks. Kijk vooral naar wat bij je past. Haal bijvoorbeeld biologische boodschappen. Kijk eens op Hofweb.nl voor je voedsel of op YouBeDo.com voor je boeken, zoek duurzame kledingbedrijven, ga duurzaam bankieren en ga op zoek naar heerlijke vegetarische recepten. Je zult versteld staan hoe lekker dat is. En kijk of je een alternatief vind voor je vliegvakantie.”

Voor adviseurs heeft Vreeswijk nog een aparte tip “VVP heeft samen met INSVER een special ‘Duurzaam advies’ gemaakt, die te vinden is op de site van VVP. Inclusief checklist en tools om als intermediair aan de slag te gaan. Kijk daar eens naar. Verduurzamen is leuk, makkelijk en het levert je heel veel op. Gewoon… doen!”

Tags