In deze rubriek 'Kijkje in de keuken' stelt Ruud Bolleboom, specialist verzekeringstechniek, in een interview zich aan u voor.
‘Ik ben mijn loopbaan gestart bij Nationale Nederlanden. Als acceptant op de afdeling brand zakelijk. Daar ben ik doorgegroeid naar de functie van Productmanager met als aandachtsgebied brand particulier en later motorrijtuigen. Daarna ben ik nog productmanager geweest bij ASR en mijn laatste werkgever voor de Vereende was Achmea, afdeling Agro. Agro is een specifieke tak van sport binnen de verzekeringsbranche. Ik heb daar veel geleerd over (voor mij op dat moment) bijzondere risico’s. Die ervaring maakte de overstap naar de Vereende makkelijker omdat ook de Vereende zich richt op de bijzondere te verzekeren risico’s en objecten. In mijn huidige functie bij de Vereende probeer ik er onder andere voor te zorgen dat het productassortiment zo goed mogelijk aansluit op de behoefte van de markt’.
‘Om te weten wat er binnen de branche leeft, maar ook om wereldwijde ontwikkelingen bij te houden, volg ik het nieuws, houd ik de vakpers bij en volg ik de branche in de media. Voor het ontwikkelen van nieuwe verzekeringsproducten zijn wij nu nog meer reactief dan proactief. Dit betekent dat ik aan de slag ga met een idee op het moment dat een bepaalde vraag vaker gesteld wordt. Ik onderzoek dan of het haalbaar is om een nieuwe dekking of een nieuw product te ontwikkelen. Lijkt het idee een levensvatbaar verzekeringsproduct te kunnen worden? Dan komt de procedure van verdere productontwikkeling op gang’.
‘Het begint ermee dat de wens om een nieuw product te ontwikkelen richting managementteam (MT) wordt uitgesproken. Als het MT ook mogelijkheden ziet, dan treedt een officieel traject van productontwikkeling in werking. Bij een compleet nieuw product wordt er intern de Verzekeringstechnische Commissie (VTC) aangeschakeld om het te ontwikkelen verzekeringsproduct verder uit te werken. Tijdens dit traject komen verschillende vragen aan de orde zoals: kunnen we dit intern of moet er externe kennis worden ingehuurd, wat zijn de te verzekeren risico’s, moet er capaciteit worden ingekocht bij een herverzekeraar en hoe ziet het kosten/batenplaatje eruit? Door dit traject volgens het PARP-proces te doorlopen, zorgen wij er bij de ontwikkeling van een financieel product voor dat we alle aspecten, waaronder vooral de belangen van onze klanten, gedegen en goed in kaart worden gebracht. Als het PARP-traject succesvol is doorlopen, kan het product in de markt worden gezet’.
‘Dit hele traject kan bij de bij de ontwikkeling van een nieuw verzekeringsproduct veel tijd in beslag nemen. Worden er 2 bestaande verzekeringen tot een nieuw product gecombineerd, zoals wij bij de pop-up store verzekering hebben gedaan, dan kan het nieuwe product sneller op de markt worden gebracht’.
‘Ontwikkelingen volgen elkaar nog altijd snel op. Dit raakt ook de verzekeringsbranche. Reguliere verzekeraars hebben tegenwoordig steeds minder vaak een verzekeringsoplossing voor risico’s die niet binnen de standaard passen. Daar liggen de kansen voor de Vereende. Vaak lukt dat door een maatwerkoplossing aan te bieden op basis van een bestaand verzekeringsproduct. Lukt dit niet en komt de vraag veel vaker voor, dan kunnen we een traject opstarten om een nieuw product te ontwikkelen. Dit laatste past in de wens van de Vereende om de kraamkamer voor de branche te worden. En wordt een ontwikkeld product ook door de andere verzekeraars omarmd? Dan kunnen wij daar alleen maar trots op zijn’!
‘Voor alle assurantieadviseurs is het eerste aanspreekpunt bij de Vereende de acceptant. Komen er veel vragen over een specifiek te verzekeren risico binnen, of suggesties voor een nieuw product, dan komen die verzoeken vanzelf bij mij en mijn collega’s terecht. Net als voor het verzekeren van bijzondere risico’s en objecten, zou ik willen zeggen: heeft u een idee voor een verzekering? Daag ons uit en neem contact met ons op!