Samen blijven we financieel kwetsbare klanten helpen: de NVVK en de Vereende blijven samenwerken

9 juli ’25 - De samenwerking tussen de NVVK en de Vereende blijft van kracht. Samen zetten we ons in voor mensen die door schulden of andere omstandigheden niet terecht kunnen bij reguliere verzekeraars. Het doel blijft duidelijk: voorkomen van onverzekerbaarheid voor deze doelgroep en hen helpen om de financiën weer op de rit te krijgen.

De NVVK is sinds 1932 de grootste branchevereniging voor financiële hulpverlening. Voor mensen met financiële zorgen bieden NVVK- leden hulp voor mensen met financiële problemen. NVVK-leden adviseren of verplichten klanten in schuldhulpverlening om een AVP- en inboedelverzekering af te sluiten, omdat nieuwe schulden er voor kunnen zorgen dat het hulptraject moet worden gestopt. Veel klanten kunnen alleen niet terecht bij reguliere verzekeraars en moeten uitwijken naar de Vereende, waar de premies vaak hoger zijn.

Als oplossing heeft de Vereende samen met verzekeringsadviseurs een klantreis ontwikkeld waarbij eerst geprobeerd wordt om reguliere verzekeringen af te sluiten. Lukt dat niet, dan biedt de Vereende een lagere premie aan dan normaal, waarbij ook adviseurs een deel van hun provisie inleveren. Na finale kwijting wordt opnieuw geprobeerd de klant bij een reguliere verzekeraar onder te brengen.

De Vereende doet dit vanuit maatschappelijke verantwoordelijkheid, om onverzekerbaarheid tegen te gaan en de schuldhulpverlening toegankelijker te maken door het aanbieden van deze lagere premies.

 

Zorgvuldigheid blijft essentieel

We willen blijven benadrukken hoe belangrijk een zorgvuldige werkwijze en heldere communicatie blijft in dit traject. Juist bij deze financieel kwetsbare doelgroep is het van groot belang dat adviseurs zorgvuldig omgaan met de situatie van de klant en de mogelijkheden die deze samenwerking biedt.

Het is belangrijk om samen met de klant de situatie goed in kaart te brengen. Kan de klant bijvoorbeeld niet terecht bij een reguliere verzekeraar voor zijn of haar verzekeringen en komt hij of zij daardoor bij de Vereende uit, leg dan duidelijk uit waarom dat zo is. Probeer daarbij ook een voorzichtige inschatting te geven van het moment waarop de klant mogelijk weer kan overstappen naar een reguliere verzekeraar.

Daarnaast is het van belang om de aanvraag bij de Vereende zorgvuldig in te dienen én goed toe te lichten aan de klant. Komt de klant bij de Vereende terecht vanwege een financiële situatie, of speelt bijvoorbeeld een EVR-melding  een rol? Geef dit dan duidelijk aan in de aanvraag.
Zorg er ook voor dat de vervolgstappen helder zijn voor de klant. Denk hierbij aan het vooruitbetalen van de aanvangspremie, de incassodatum en het moment waarop u opnieuw contact opneemt om de verzekering(en) te bespreken.

 

Onderzoek naar uitbreiding: ook opstalverzekering mogelijk?

Intern onderzoeken we momenteel of we binnen deze samenwerking ook een Vereende & NVVK-maatwerk opstalverzekering kunnen aanbieden. Dit zou een waardevolle aanvulling zijn op het bestaande aanbod en nog beter aansluiten bij de behoeften van klanten die via schuldhulpverlening weer grip proberen te krijgen op hun financiële situatie.

Als blijkt dat we ook de opstalverzekeringen via een Vereende & NVVK maatwerk oplossing kunnen aanbieden dan hoort u dat uiteraard van ons.

Deel uw ervaringen met ons

Aan alle aangesloten adviseurs doen wij daarnaast een oproep om hun ervaringen met deze samenwerking in de afgelopen periode met ons te delen. Wat ging goed? Waar liep u tegenaan? Uw feedback helpt ons om de samenwerking verder te verbeteren en nog beter aan te sluiten op de praktijk. U mag uw feedback delen door een e-mail te sturen naar [email protected] onder vermelding van ‘Feedback Vereende & NVVK samenwerking.


Oproep aan adviseurs: sluit je aan!

Wij roepen alle adviseurs op die interesse hebben om ook hun klanten via deze samenwerking bij te staan, zich bij ons aan te melden. Belangrijk is dat u eerst aangeeft hieraan mee te willen werken. Na aanmelding delen wij de richtlijnen en voorwaarden, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is.
U kunt zich aanmelden via het mailadres: [email protected].

Graag onder vermelding van uw Vereende agentschapsnummer en met een toelichting waarom u graag aansluit bij deze samenwerking.

 

Eerst onderzoeken of er reguliere mogelijkheden zijn, blijft ons uitgangspunt

Het uitgangspunt blijft dat klanten bij voorkeur via reguliere verzekeraars geholpen worden. Alleen als dat echt niet lukt, biedt de Vereende een vangnet met maatwerk premies. Zo zorgen we ervoor dat klanten financieel iets minder kwetsbaar zijn en toch verzekerd blijven.

Tags