Actueel

4 december '25 - Wij vinden het ondersteunen van mensen met betalingsproblemen essentieel. Dat past in de maatschappelijke rol van de Vereende. We willen helpen voorkomen dat betalingsachterstanden uitgroeien tot problematische schulden. Dat vraagt om een andere manier van omgaan met klanten met betalingsachterstanden. De afgelopen jaren hebben we hier al veel stappen in gezet.

 

Wat hebben we al gedaan?

Oproep aan de branche

We hebben collega-verzekeraars opgeroepen om samen meer te doen voor financieel kwetsbare klanten.

 

Samenwerking met Geldfit

Via Geldfit verwijzen we klanten naar laagdrempelige hulp en preventieve ondersteuning.

 

Initiatief met NVVK

We bieden onze AVP en inboedelverzekering onder de kostprijs aan voor mensen die worden bijgestaan door een NVVK financieel hulpverlener.

 

Intern onderzoek

We hebben onderzocht waar onze processen beter konden aansluiten op de behoeften van klanten met betalingsproblemen. Mede hierdoor hebben we aanpassingen in onze processen gedaan, zoals flexibele incassodata, realistische betalingsregelingen en een pilot waarin we klanten actief nabellen bij betalingsachterstanden.

 

Opleiding van medewerkers

Met als doel dat zij betalingsproblemen sneller signaleren en klanten mogelijk beter kunnen bedienen en in contact kunnen brengen met de juiste ondersteuning

 

Toegankelijke communicatie

We schrijven in begrijpelijker taalgebruik

 

De branche informeren over betalingsproblematiek

Door bijvoorbeeld een interview met NIBUD in de nieuwsbrief.

Het Afsprakenkader Sociaal Incasseren

Deze stappen hebben ons dichter bij ons doel gebracht: een incassoproces waarin de mensen centraal staan. Maar ook de volgende stap is al gezet, we hebben het afsprakenkader Sociaal Incasseren getekend als aspirant-deelnemer. Dit landelijke initiatief brengt overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties samen om schulden niet groter, maar kleiner te maken. Het uitgangspunt: incasseren op een menselijke manier. Wat betekent dit in de praktijk?

  •  Debiteur centraal: We kijken naar de persoonlijke situatie van de klant.
  • Oplossingsgericht: We bieden laagdrempelige, digitale en flexibele communicatie.
  • Terughoudend met juridische stappen: Dagvaarden is een laatste middel.
  • Empathische benadering: We erkennen dat betalingsproblemen vaak voortkomen uit onmacht, niet uit onwil.
  • Preventie en educatie: Samen met organisaties zoals Geldfit zetten we in op vroegsignalering.
  • Dialoog boven dwang: We creëren ruimte voor afspraken en betalingsregelingen die haalbaar zijn.

 

Waarom nemen wij als Vereende deel aan dit initiatief

Sociaal Incasseren past helemaal bij wie we zijn en hoe we met onze klanten omgaan: deskundig, oplossingsgericht, empathisch en (sociaal) duurzaam. Als maatschappelijke vangnetorganisatie voelt deze volgende stap dan ook heel logisch om gelijk in het eerste jaar aan te sluiten. We doen het samen! Voor al onze klanten en voor al onze bedrijfsonderdelen. Op deze manier hopen we samen met jou als verzekeringsadviseur de klanten met betalingsproblemen nog beter te kunnen bedienen.


Wat betekent dit voor de Vereende?

Door het ondertekenen van het afsprakenkader verplichten we ons om deze uitgangspunten te verankeren in onze processen. Dat doen we volgens het principe ‘comply or explain’: we leggen vast hoe we voldoen aan de afspraken of waarom iets (nog) niet kan. Een onafhankelijke rapporteur monitort de voortgang. Mooi om te zien dat we al aan een groot deel van deze uitgangspunten voldoen. Met deze stap zetten we onze maatschappelijke ambitie kracht bij: een incassoproces dat bijdraagt aan financiële gezondheid, niet aan financiële problemen. Via deze nieuwsbrief houden we je op de hoogte van verdere ontwikkelingen.