Twee intermediairs over Vereende pilot Aplaza

23-10-2017

“Kosten van Aplaza vallen in het niet tegenover de enorme besparingen.”

De afgelopen maanden liep bij de Vereende een pilot met Aplaza, een digitale berichtenservice voor verzekeraars en intermediairs. Vanaf januari wordt deze service – voor de prolongatiestukken – voor alle aangesloten adviseurs uitgerold. Twee van de deelnemende intermediairs vertellen over hun ervaringen. “Eigenlijk heeft elke goed georganiseerde assurantieadviseur een Aplaza-koppeling nodig.”

Aplaza is een digitale berichtenbox. De dienst haalt post van de verzekeraar automatisch op en verwerkt die in het backoffice-systeem van de assurantieadviseur. Die kan er meteen bij, zonder extra handelingen te verrichten. Dat scheelt tijd en verkleint het risico op fouten aanzienlijk, omdat mutaties slechts één keer hoeven te worden verwerkt. Meer informatie over Aplaza kunt u in een eerder artikel uit onze nieuwsbrief lezen.

Zekerheid

De Kilometerverzekering is het assurantiekantoor van Michael Boon. Het is gevestigd in Bergen, en biedt naast reguliere verzekeringen ook alle mogelijke schadeverzekeringen voor mensen die moeilijk bij een reguliere maatschappij terechtkunnen. Niet alleen voor klanten met een CIS-melding, maar ook voor bijzondere risico’s die verzekeraars niet standaard als product hebben opgenomen in hun assortiment. Michael Boon werkt al jaren met Aplaza. Mede op zijn initiatief is de pilot dit voorjaar gestart. “De dienst biedt niet alleen gemak en tijdsbesparing, maar ook een stuk zekerheid”, benadrukt hij. “Als mijn medewerker ziek wordt en ik heb geen vervanger, dan zou ik mijn administratie niet kunnen bijhouden. Met Aplaza is dat elke ochtend in een half uurtje gebeurd.”

Goed bevallen

De pilot met Aplaza is bij de Vereende erg goed bevallen en daarom is besloten om vanaf de prolongatie in januari Aplaza live te laten gaan voor alle aangesloten assurantieadviseurs. Voorlopig alleen nog voor de prolongatiestukken en dit omvat voor de Vereende ongeveer 90% van de correspondentie. Als dit goed gaat, wordt bekeken of ook andere correspondentie kan worden aangeleverd via Aplaza. Zoals mutatieberichten en rekening-courantberichten.

Volgens een filmpje van Aplaza zelf bespaart het de gemiddelde intermediair één minuut per bericht, vijf minuten per document en tien minuten per transactie. Marnix Bokhorst van Bokhorst Verzekeringen uit Amsterdam kan dit bevestigen: “Wij zijn gebruiker van het eerste uur en deden dus ook mee aan de pilot. Elke maand hebben we zeker een paar honderd polissen voor de Vereende. Een medewerker van me was daar in het verleden fulltime mee bezig: enveloppen openmaken, documenten inscannen... Daar waren we gelukkig al vanaf door het via de mail toezenden van stukken. Maar nu is het een kwestie van ophalen van de post en dan worden de stukken automatisch gekoppeld aan de juiste klant.” 

Stukje van de puzzel

Bokhorst Verzekeringen biedt naast 2ekansverzekeringen ook polissen voor tal van nichemarkten: zoals carnavalsoptochten, vakantiewoningen, bestuurdersaansprakelijkheid. Bokhorst werkt zoveel mogelijk digitaal, hij maakt zelf ook software. “Aplaza is voor ons slechts een klein stukje van de puzzel. Maar wel een belangrijk stukje. Mede dankzij Aplaza hebben we genoeg data om de klant actief te beheren: Wijkt de premie af ten opzichte van vorig jaar? Hoe lang zit de klant al bij de Vereende, kan hij er al weg? Bij het prolongatiebericht kunnen we dat meteen meenemen, zonder dat we hier met veertig man hoeven te zitten.”

Koudwatervrees

Beide intermediairs hopen dat de Vereende snel overgaat tot volledige integratie van Aplaza, voor alle berichten. Marnix Bokhorst: “Het is nog niet optimaal. Maar ik ben al blij dat deze stap is gezet.” Wel kunnen ze zich voorstellen dat sommige intermediairs koudwatervrees hebben voor een aansluiting op Aplaza.

“Het abonnement kost natuurlijk geld”, zegt Michael Boon. “Ze rekenen zowel met de verzekeraar als met de assurantieadviseur af. Die kosten zijn gestaffeld naar het aantal transacties. Het maakt dus niet uit of je tien of tienduizend polissen bij de Vereende hebt lopen. Maar wij hebben gemerkt dat de kosten in het niet vallen tegenover de enorme besparingen: tijd die we overhouden om aan commerciële activiteiten te besteden. Wij hebben dit gewoon nodig voor onze bedrijfsvoering.”  

Fluitje van een cent

En het aansluiten zelf? “Dat is een fluitje van een cent”, aldus Boon. “Je moet je gegevens doorgeven en de volgende dag krijg je toegang.” Bokhorst: “In de meeste softwarepakketten zit een geïntegreerde koppeling. En als die er niet in zit, kun je hem aanvragen. Je meldt je aan en je start met het ophalen van je documenten. Het scheelt zó veel tijd, dat de kosten zich vrij eenvoudig terugverdienen.” 

Eigenlijk heeft elke goed georganiseerde assurantieadviseur een Aplaza-koppeling nodig, vinden de heren. Boon: “Het maakt niet uit of je klein of groot bent.” Bokhorst: “Steeds meer verzekeringsmaatschappijen zijn overgestapt. Aplaza is de marktstandaard geworden. Je kunt eigenlijk niet meer zonder.” 

Wilt u zich ook aanmelden voor Aplaza?

U kunt zich aanmelden via [email protected] met vermelding van uw agentnummer. Als u als adviseur al gebruikt maakt van Aplaza, dan ontvangen wij naast uw agentnummer ook graag uw EMS nummer en uw ADN nummer.

Wij benadrukken dat het vooralsnog gaat om de prolongatiestukken, dus geen mutaties of nieuwe polissen. De prolongatie borderel volgt nog via ADN.

Als uw aanmelding voor 15 december verwerkt is, dan sturen wij u de prolongatie in januari 2023 via Aplaza. Vanaf januari 2023 geldt dat als uw aanmelding voor de 15e van die maand verwerkt is, wij u vanaf de daaropvolgende maand de prolongaties via Aplaza sturen.

 

Heeft u vragen, dan kunt u ons tijdens kantooruren bereiken op 070-3408100.