5 februari '25 - U brengt als adviseur nieuwe klanten altijd naar ons toe met een reden. Dat kan een individuele reden zijn, zoals veel schades, een rijontzegging, fraude of een betalingsachterstand. Of een ‘object’ reden, zoals een woonhuis met een rieten dak of een net door de RDW goedgekeurd motorrijtuig waarvan verzekeraars het risico nog onvoldoende kunnen inschatten en daarom (nog) niet willen verzekeren. Of vanwege (gedrag van/in) een bepaalde branche, zoals te zien was bij de bezorgbrommers en taxi’s.
Naar reguliere markt
Verzekeren in de reguliere markt is voor beter voor de klant, want daar betaalt de klant over het algemeen minder premie. Bij een individuele reden – en dus het eigen gedrag van een aspirant klant – is terugkeer naar een reguliere verzekeraar afhankelijk van het verbeteren van dat eigen gedrag. In gesprekken tussen de klant en u als assurantieadviseur is dit ook een belangrijk gespreksonderwerp: wat gaat de klant, doen om naar een reguliere verzekeraar (terug) te kunnen gaan?
Gesprek met uw klant
Om u te helpen deze gesprekken makkelijker te voeren, introduceren wij u als hulpmiddel het VereendeVertrekplan. Dit plan bestaat uit 4 onderdelen die door de aspirant klant moeten worden ingevuld:
- Waarom vraagt u bij de Vereende een verzekering aan?
- Wat de reden is dat u deze aanvraag alleen bij de Vereende kunt doen?
- Wat doet u om te zorgen dat u niet meer in een zelfde situatie terecht komt?
- Welke (preventie)maatregelen neemt u om hiervoor te zorgen?
Door het invullen en ondertekenen van het VereendeVertrekplan geeft een klant aan dat hij of zij geleerd heeft van zijn of haar eerdere gedrag en zich aan de afspraken houdt. Omdat de assurantieadviseur bij klanten van de Vereende jaarlijks checkt of deze klant nog wel thuishoort bij de Vereende, helpt dit formulier én het verbeterde gedrag bij de terugkeer naar een reguliere verzekeraar.
Het invullen van het VereendeVertrekplan is niet verplicht. Maar het kan uw klant wel helpen om zich bewust te worden van zijn of haar eerdere gedrag, én verbeterd gedrag vergemakkelijkt de terugkeer naar een reguliere verzekeraar.
Carola Wijkamp-Hermsen, directievoorzitter van de Vereende: “Wij helpen onze klanten graag. Niet alleen met een verzekering, maar ook met de terugkeer naar de reguliere markt. Het VereendeVertrekplan is een mooi middel voor klant én adviseur. En natuurlijk kunnen de klanten, tot zij kunnen terugkeren naar een reguliere verzekeraar, gewoon bij ons blijven en zijn zij goed verzekerd.”