Actueel

6 februari 2020 - Alweer 25 jaar geleden begon Carla le Noble bij de Vereende. Dat heette toen nog niet de Vereende, maar Terminus. En niet als afdelingsmanager, wat ze nu is, maar als leerling acceptant. Carla le Noble blikt terug op haar begintijd en op de ontwikkelingen die de Vereende heeft doorgemaakt.

Hoe ben je begonnen?

“In 1995 begon ik als leerling acceptant. Daarvoor had ik bij ABN Amro gewerkt als medewerker advieskantoor. Toen ik begon bij, destijds, Terminus, hadden we nog archiefkasten vol met dossiers en deden we bijna alles handmatig en op papier. We waren uitsluitend een vangnetverzekeraar en deden alleen motorvoertuigen en woonwagens (in een poolconstructie). Ik weet nog dat we AS400 computers gebruikten. Maar die konden we alleen voor boekingen gebruiken. Al het andere werd handmatig in de dossiers gedaan.

 

Welke ontwikkelingen heb je meegemaakt?

Later is de naam Terminus veranderd in Rialto. In 2008 is Rialto gefuseerd met VAN (Verenigde Assurantiebedrijven Nederland N.V.). In 2016 is de naam gewijzigd naar de Vereende. In de loop van de tijd en met elke verandering heb ik de organisatie professioneler zien worden. We gingen meer verzekeren dan alleen motorvoertuigen en woonwagens. We namen de rol als kraamkamer op ons om risico’s te verzekeren die zo nieuw of uniek waren dat de markt deze nog niet wilde verzekeren.

We hebben steeds meer in- en output-processen geautomatiseerd, zodat we ons beter kunnen richten op het ambachtelijk accepteren. Want dat is wat ons als Vereende echt onderscheidt.

We zijn van alles ‘handmatig doen’ gegaan naar het automatiseringssysteem Level7. En dat hebben we vorig jaar vervangen door een nieuw systeem met een bijbehorend portaal voor intermediaire producten. Voor onze BAVAM-klanten hadden we al eerder een portaal gelanceerd. Kortom, een mooie trend waarin het werken steeds efficiënter gaat. Dit zorgt voor betere dienstverlening en meer werkplezier bij medewerkers.”

 

Waarom bij de Vereende?

“Mijn eerste functie was ‘leerling acceptant’. Vervolgens heb ik de stap gemaakt naar ‘acceptant’ en in 2005 naar ‘teamleider’. Tussendoor ben ik ook nog twee jaar manager R&D geweest. Door verdere groei en professionalisering van de afdeling heb ik de functie van ‘afdelingsmanager’ kunnen vervullen en dat doe ik nog steeds. Met veel plezier werk ik hier al 25 jaar. Heb ik nooit de behoefte gehad om ergens anders te kijken? Ik heb natuurlijk wel rond gekeken en ben zelfs op sollicitatiegesprek geweest. Maar toen ze mij vroegen wat ik wilde in een baan, merkte ik dat allemaal dingen opnoemde die ik bij de Vereende had. Dus besloot ik toch bij de Vereende te blijven.

 

Ik heb nog steeds contact met assurantieadviseurs waar ik 25 jaar geleden ook contact mee had toen ik hier begon, zoals Kreeft Assurantiën, Wijling Assurantiën of Van Lent & Partners. Daardoor kennen we elkaar goed en dat maakt het contact leuk.

Met onze diverse klantengroepen, vaak kwetsbare groepen, heb ik affiniteit. Het doel van de Vereende is niet winstmaximalisatie, maar is het tegengaan van onverzekerbaarheid en zorgen voor slachtofferbescherming. Dat maatschappelijke aspect maakt de Vereende natuurlijk tot een bijzonder aantrekkelijke werkgever in verzekeringsland.

Daarnaast krijgen we veel aanvragen voor risico’s die vanwege de aard van het risico moeilijk verzekerbaar zijn. Erg mooi om daar oplossingen voor te bedenken.

Ondanks dat onze doelgroepen niet veranderen, zijn we als bedrijf constant in beweging. We automatiseren, leiden nieuwe medewerkers op, zorgen voor doorgroeimogelijkheden en kijken hoe we onze dienstverlening kunnen verbeteren. We hebben een leuke mix van gespecialiseerde medewerkers met veel ervaring en een leuke groep jonge medewerkers. Het coachen en laten doorgroeien van onze medewerkers vind ik leuk om te doen. Dus ja, ik werk met veel plezier bij de Vereende en ben van plan nog wel even te blijven.”

 

Wat gaat de Vereende nog doen?

“We hebben  veel op de planning staan. Belangrijk is om de portalen voor BAVAM en intermediaire producten verder te ontwikkelen. Voor het BAVAM-portaal willen we het aanvraagproces automatiseren. Voor het intermediaire portaal willen we dat alle producten via het portaal aangevraagd kunnen worden en dat de assurantieadviseur eigenlijk alles zelf in het portaal kan doen. Dit zorgt voor een snellere dienstverlening aan de klant. Daarnaast willen we de communicatie en de (in- en externe) processen zoveel mogelijk digitaliseren. Op deze manier houden we nog meer tijd over voor de maatwerkverzoeken.“

 

Wat is het belangrijkste verschil tussen nu en vroeger?

“Als ik terugkijk is de missie van de organisatie in al die jaren niet echt veranderd. Wel is de missie anders omschreven dan vroeger, maar de intentie is nog hetzelfde. We zijn er om onverzekerbaarheid tegen te gaan. Om oplossingen te bieden voor maatschappelijke issues in de schadeverzekeringsbranche. Maar het verschil is dat we nu een veel bredere scope hebben. Daarnaast wachtten we vroeger rustig af wat er op ons afkwam. En nu kijken we pro-actief of er issues in de schadeverzekeringsbranche zijn of komen waar nog geen oplossing voor is. We zorgen dat we klaar zijn, wanneer zo’n vraag bij ons neergelegd wordt.”

olifant