BAVAM-juristen bij klacht- en tuchtprocedures

Wanneer onze verzekerden een aansprakelijkstelling (of een dagvaarding) ontvangen, dan weten alle verzekerden ons (gelukkig) te vinden. Naast dat het een verplichting uit onze polis is, om een zaak zo spoedig mogelijk te melden, is het ook belangrijk niet zelf te antwoorden, maar dat aan onze ter zake kundige juristen over te laten. Zij weten met hun jarenlange ervaring als geen ander hoe te handelen en te reageren. Bovendien bespaart het u veel tijd en energie.

 

Wat veel van onze verzekerden niet weten is dat wij onze verzekerden ook begeleiden bij de verschillende klacht- en tuchtprocedures. Onze juristen kunnen u helpen bij het opstellen van het verweerschrift en u begeleiden bij de mondelinge behandeling van de klacht.

 

Dus heeft uw klant (of een derde) een klacht ingediend bij bijvoorbeeld de Raad van Toezicht NVM, andere tuchtcolleges, Kifid of andere geschillencommissies dan is het aan te raden de kwestie bij ons melden.

 

Bij het Kifid en de verschillende geschillencommissies kan de klager klagen over uw handelen, maar tevens schadevergoeding eisen. Indien de commissie van mening is dat de klacht gegrond is, dan kan de commissie een schadevergoeding toewijzen. Het is dan ook voor u van groot belang dat bij een tuchtprocedure of een procedure bij een geschillencommissie goed verweer wordt gevoerd. Bij het Kifid kan het namelijk om grote bedragen gaan. Bovendien wilt u niet het risico lopen dat wij dekking af kunnen wijzen op grond van het feit dat u de kwestie niet tijdig bij ons heeft aangemeld.

 

Bij de Raad van Toezicht NVM ligt dat iets anders. Daar wordt slechts getoetst of u wel of niet tuchtrechtelijk laakbaar heeft gehandeld. Door de Raad kan geen schadevergoeding worden toegewezen. Maar ook hier is het van belang om goed verweer te voeren, want met een gegronde klacht kan de klager alsnog besluiten om te procederen bij de civiele rechter. De klager zal dan verwijzen naar de uitspraak van de tuchtrechter. De rechter hoeft zich niet te conformeren aan deze uitspraak, maar het kleurt de procedure bij de rechter toch.

 

Voordat een zaak bij de RvT NVM wordt aangebracht, zal eerst de afdeling Consumentenvoorlichting zich over de zaak buigen. Ook in dat stadium is het van belang om de zaak bij ons te melden. Onze juristen kunnen dan al in een vroeg stadium adviseren.

Dus bent u aansprakelijk gesteld, heeft uw klant een klacht ingediend bij de RvT NVM, een van de andere tuchtraden, Kifid of geschillencommissie, verwacht u een situatie die tot een claim kan leiden, of heeft u juridisch advies nodig? Neem dan contact op met onze juristen van de afdeling BAVAM Schade.

 

Wij zijn elke werkdag bereikbaar tussen 9.00 en 17.00 op telefoonnummer 070-319 53 20. Of op ons e-mail adres: [email protected]

 

Onze juristen staan graag voor u klaar!