Een kleine schade kunt u beter niet claimen bij uw verzekeraar

9 oktober '24 - Een ongeluk zit in een klein hoekje. Een brandende kaars valt om op de tafel of met parkeren heeft uw auto een kras opgelopen. Geen probleem, u heeft een verzekering gesloten dus u kunt de schade claimen. Maar is dat altijd verstandig?

Feit of Fabel stelling: Een kleine schade kunt u beter niet claimen bij uw verzekeraar.

 

Welk effect heeft het claimen van een schade?

Om dit te bepalen, kijken we naar een paar invalshoeken:

 

Schadevrije jaren

Iedereen die een auto heeft, bouwt schadevrije jaren op. Dit geldt ook voor een bestelauto, vrachtauto en motor. Bij sommige verzekeraars ook voor een bromfiets. Op basis van die schadevrije jaren bouwt u een korting op uw premie op. Elk jaar zonder schade claimen, betekent dat u een schadevrij jaar erbij krijgt. Maar op het moment dat u een schade claimt, kost dit bij alle verzekeraars 5 schadevrije jaren. Dit betekent dat u 5 jaar lang meer premie gaat betalen. In de tussentijd bouwt u wel weer schadevrije jaren op, maar het duurt 5 jaar voor u weer op dezelfde korting zit.

Bij de Vereende bouwt u ook schadevrije jaren op bij de woonhuis- en inboedelverzekering. Heeft u een schade, dan kost dat 3 schadevrije jaren. Ook hier kunt u overwegen om de schade zelf te betalen.

Heeft u een kleine schade, dan is het soms verstandig om deze zelf te betalen. Want dan verliest u geen schadevrije jaren. Bij veel verzekeraars kunt u tot een paar jaar na de claim ervoor kiezen om deze terug te betalen. De schadevrije jaren worden dan hersteld en de registratie van de claim wordt verwijderd.

Bij uw verzekeringsadviseur of uw verzekeraar kunt u advies vragen. Zij kunnen voor u uitrekenen wat het effect is van claimen. In sommige gevallen heeft het op dat moment weinig effect. Heeft u heel veel schadevrije jaren bij uw autoverzekering opgebouwd, dan veroorzaakt het claimen van deze schade niet direct meer premie. Maar heeft u binnenkort weer een schade, dan kan het zijn dat die schade dan wel effect heeft op de premie.

 

Claimgedrag

Een verzekeraar kijkt in grote lijnen naar 2 zaken voor het bepalen van de premie. De premie wordt gebaseerd op het risico dat er schade wordt geclaimd.

Allereerst het object dat u wilt verzekeren: bijvoorbeeld de waarde en kenmerken van de auto of het huis. Een snelle en zware auto geeft bijvoorbeeld meer kans op schade. En een huis met een rieten dak vormt een groter risico dan een huis met een dak van dakpannen.

Daarnaast kijkt de verzekeraar naar de persoon die de verzekering aanvraagt. Een jonge bestuurder met weinig rijervaring  is risicovoller dan een persoon die al enkele jaren rijervaring heeft opgebouwd. En de regio waarin iemand woont kan bepalend zijn voor een grotere kans op schade. Maar de verzekeraar kijkt ook naar de schades die iemand al in het verleden heeft geclaimd. Deze schades worden door alle verzekeraars vastgelegd in een systeem bij de Stichting CIS, het Centraal Informatie Systeem.

Vraagt u een verzekering aan, dan kan de verzekeraar dus zien hoeveel u in het verleden heeft geclaimd. En dat kan een reden zijn om u te weigeren. Of u te accepteren met beperkende voorwaarden. Ook uw huidige verzekeraar kan maatregelen nemen. Heeft u meer claims ingediend dan gemiddeld, dan kan uw verzekeraar de verzekering beëindigen. Of bepaalde zaken uitsluiten van dekking. Bijvoorbeeld: u heeft de laatste jaren 3x een waterschade geclaimd. Dan kan de verzekeraar besluiten dat waterschades niet meer gedekt zijn. Of u een hoog eigen risico opleggen. In alle gevallen zal de verzekeraar u hier vooraf van op de hoogte stellen door een waarschuwingsbrief te sturen.

Kijk dus altijd, voor u een claim indient, of u al veel schades in het verleden heeft gehad. Elke schade, groot of klein, telt mee. Misschien kunt u een kleine schade beter zelf betalen.

Uitkomst stelling Feit of Fabel

Het kan heel oneerlijk voelen om een schade niet te claimen bij uw verzekeraar. Want daar heeft u tenslotte een verzekering voor. Maar soms is het beter om een kleine schade niet te claimen maar zelf te betalen. Een verzekering is bedoeld om grote schades, die u zelf financieel niet kunt opbrengen, te vergoeden.

De stelling ‘Een kleine schade kunt u beter niet claimen bij uw verzekeraar.’ is dus in veel gevallen een feit.

 

Checklist

Een afweging maken om al dan niet te claimen, kunt u doen aan de hand van deze zaken:

  1. Heel basaal maar wel relevant: kunt u de schade zelf betalen? Heeft u geld achter de hand om dit te doen?
  2. Kunt u het nu niet betalen, maar binnenkort wel? Neem dan contact op met uw verzekeringsadviseur of verzekeraar wat de mogelijkheden zijn.
  3. Hoeveel schadevrije jaren heeft u opgebouwd? En gaat u meteen meer premie betalen als u een claim indient? Kijk dit na in de polisvoorwaarden of vraag het aan uw verzekeringsadviseur of verzekeraar.
  4. Hoeveel schademeldingen heeft u al gedaan? Dit geldt voor alle verzekeringen. Veel schades op de autoverzekering kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat een aanvraag voor een woonhuisverzekering wordt afgewezen. Het kan dus moeilijker worden om in de toekomst een verzekering te sluiten.

Elke situatie is anders. Kijk dus altijd in uw geval wat verstandig is. Uw verzekeringsadviseur of verzekeraar kan u hierbij helpen. Dit kan nuttige inzichten opleveren.

 

Auteur
Mirjam Hermans, Senior specialist verzekeringstechniek

auteur Mirjam_Hermans

Exception occured while executing the controller. Check error logs for details.