4 december '24 - Recent heeft een aantal politieke partijen, de PVV, VVD, NSC en BBB, een voorstel ingediend om de mogelijkheid van gepersonaliseerde kentekenplaten in Nederland te onderzoeken. In landen zoals België en het Verenigd Koninkrijk is het al mogelijk om voor ongeveer € 1.000 een gepersonaliseerde kentekenplaat aan te vragen. Automobilisten kunnen daarbij zelf cijfers en letters kiezen, zolang het maar aan bepaalde regels voldoet. Veel mensen in deze landen gebruiken dit voor hun initialen, favoriete hobby of zelfs voor een woordgrapje. PVV-Kamerlid Hidde Heutink stelt dat gepersonaliseerde nummerborden "het hebbedingetje van deze tijd" zijn en ziet een kans voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om extra inkomsten te genereren. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan; laten we naar de te overwegen punten kijken.
Kentekens in Nederland: gebonden aan de auto
Een van de belangrijkste obstakels in Nederland is de manier waarop het huidige kentekensysteem is georganiseerd. In Nederland is een kenteken namelijk gekoppeld aan een voertuig, terwijl in andere landen, zoals België en het Verenigd Koninkrijk, het kenteken aan de persoon is verbonden. Dit betekent dat het kenteken automatisch bij de auto blijft wanneer je in Nederland je auto verkoopt. In het geval van een gepersonaliseerde kentekenplaat zou dit betekenen dat een unieke en mogelijk emotioneel belangrijke kentekenplaat in handen komt van een nieuwe eigenaar. Dit roept de vraag op: kunnen mensen hun gepersonaliseerde nummerbord behouden wanneer ze hun voertuig verkopen, of blijft het bij de auto? En hoe zou dit administratief moeten worden geregeld?
Gevolgen voor parkeer- en toegangssystemen
Een ander praktisch probleem waar rekening mee gehouden moet worden, is het moeten aanpassen van parkeersystemen. In veel parkeergarages in Nederland worden kentekens automatisch gescand bij het in- en uitrijden. Deze systemen zijn nu ingesteld op de bestaande structuur van Nederlandse kentekenplaten die gebonden zijn aan de auto. Als er gepersonaliseerde nummerplaten worden ingevoerd, met mogelijk afwijkende combinaties van letters en cijfers, kunnen deze systemen de kentekens niet meer herkennen. Dit betekent dat alle parkeersystemen zouden moeten worden aangepast, wat aanzienlijke kosten met zich mee kan brengen. Dit geldt niet alleen voor parkeergarages, maar kan ook gelden voor andere plekken die gebruik maken van kentekenherkenning, zoals tolpoorten, milieuzones en flitspalen.
Leeftijd van de auto: een indicatie die verloren gaat?
In het huidige Nederlandse systeem geeft het kenteken ook een indicatie van de leeftijd van de auto. Dit systeem helpt onder andere bij het bepalen van de waarde van tweedehands auto’s. Hoewel het importeren van auto’s vanuit het buitenland dit al enigszins heeft bemoeilijkt, biedt het nog steeds een duidelijk voordeel. Bij het invoeren van gepersonaliseerde kentekens zou dit systeem verdwijnen. De vraag is of dit in de praktijk een groot probleem zal zijn. Veel andere landen functioneren zonder deze koppeling, en met de toename van importvoertuigen verliest het huidige systeem mogelijk de toegevoegde waarde.
Administratieve en logistieke problemen
Naast de praktische uitdagingen zou de invoering van gepersonaliseerde kentekenplaten ook administratieve en logistieke complicaties met zich mee kunnen brengen. Het systeem van kentekenregistratie en de rol van de RDW zou moeten worden aangepast om dergelijke gepersonaliseerde platen mogelijk te maken. Denk hierbij aan nieuwe procedures voor het aanvragen en toewijzen van unieke combinaties of aanpassingen in databases die momenteel worden gebruikt voor voertuigregistratie. Daarnaast moet er worden nagedacht over regels en richtlijnen voor de inhoud van de gepersonaliseerde kentekens. In België en het Verenigd Koninkrijk bestaan er al beperkingen op ongepaste woorden of combinaties die op de nummerborden mogen staan. Dit zou dan in Nederland ook goed moeten worden vastgelegd.