Wat zijn uw verplichtingen bij een schade en waarom?


1 mei '24 - Het hebben van een schade is altijd vervelend en komt nooit uit. Of u nou de aansprakelijke partij bent of slachtoffer. In beide gevallen kost de afhandeling van een schade tijd. Zo moeten er allerlei papieren worden ingevuld, zoals een schadeformulier en de schade moet worden gemeld bij uw assurantieadviseur of verzekeringsmaatschappij. Ook is het soms nodig om een afspraak te maken met een schade-expert voor het vaststellen van de schadetoedracht en het schadebedrag. Tot slot kost het herstellen van de schade vaak de nodige tijd en moet u de beschadigde zaak soms zelfs een tijdje missen.

In dit artikel beschrijven wij wat uw verplichtingen zijn bij de behandeling van een schade door een verzekeraar en wat de gevolgen kunnen zijn als u zich niet houdt aan deze verplichtingen. Daarnaast zal aan de hand van een voorbeeld toegelicht worden waarom het in uw voordeel kan zijn om ons van alle beschikbare informatie te voorzien en mee te werken.

Verplichtingen volgens de Algemene Polisvoorwaarden

In de Algemene Polisvoorwaarden is opgenomen dat, als u op de hoogte bent van een gebeurtenis die voor ons tot een uitkering kan leiden, u verplicht bent om deze gebeurtenis zo spoedig mogelijk (als redelijkerwijs) te melden, een schadeformulier in te dienen en in een aantal gevallen aangifte te doen bij de politie.

U bent verplicht om ons binnen één maand nadat de schade is gemeld alle informatie, zoals schadegegevens, bewijsstukken en documenten, te geven. Die informatie is nodig om een verzoek tot uitkering te kunnen beoordelen en, als dat nodig is, de aansprakelijkheid te kunnen beoordelen. Bovendien bent u verplicht om volledige medewerking te verlenen bij de beoordeling en afhandeling van een schade en niets te doen wat voor ons nadelig kan zijn.

Deze verplichtingen zijn opgenomen in artikel 8 van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM).

En wat als u dit niet doet?

Als u niet meewerkt kan dat nadelige gevolgen voor u hebben. In de polisvoorwaarden is opgenomen dat wij de verzekering kunnen opzeggen als een verzekerde ons niet de informatie geeft die belangrijk is voor het behandelen van de schade en/of niet meewerkt aan een onderzoek naar die schade. De verzekering geldt dan niet. U heeft geen recht op uitkering als u onze belangen schaadt en zich niet houdt aan de in de Algemene Polisvoorwaarden genoemde bepalingen.

Bij het opzettelijk geven van een onjuiste voorstelling van zaken, om daarmee een uitkering te krijgen waar geen recht op bestaat, vervalt elk recht op uitkering en kan de polis per direct worden beëindigd. Ook kunnen wij uw persoonsgegevens opnemen in het Extern Verwijzingsregister (EVR) en kunnen de gemaakte onderzoekskosten bij u terugvorderen.

Waarom is het voor u belangrijk om mee te werken?

Zoals hierboven beschreven bent u dus vanuit de Algemene Polisvoorwaarden en de WAM verplicht om alle informatie te geven die nodig is om een verzoek tot uitkering te beoordelen. Met deze informatie kan bepaald worden wie aansprakelijk is voor het ontstaan van de schade. Ook krijgt u op deze manier de kans om uw kant van het verhaal te vertellen en uw visie te delen over het ontstaan van de schade. Met uw lezing is het voor ons mogelijk om te verifiëren wat de tegenpartij als lezing of schade opgeeft, klopt met wat er volgens u heeft plaatsgevonden.

Stel, u stapt na een lange werkdag in de auto om naar huis te rijden maar door de drukte komt u in een file terecht. Helaas remt u te laat, waardoor u met uw auto op de auto van uw voorganger botst. Gelukkig is niemand gewond geraakt en is alleen de kentekenplaat van de auto van uw tegenpartij beschadigd. Omdat het op dat moment niet veilig genoeg is om op de snelweg te blijven staan wisselt u telefoonnummers uit om op een later moment een schadeaangifteformulier in te vullen.

Van uw assurantieadviseur krijgt u bericht dat u aansprakelijk wordt gesteld voor de gevolgen van deze aanrijding. U krijgt het verzoek om een schadeaangifteformulier en uw lezing over wat zich heeft voorgedaan in te sturen. U gaat niet in op dit verzoek, ook niet na herinneringen van uw assurantieadviseur of verzekeraar.

Na enige tijd krijgt u bericht dat de aansprakelijkheid is erkend en dat de schade met uw tegenpartij is afgewikkeld. Als gevolg hiervan valt u terug in de schadevrije jaren en gaat u meer premie betalen. Deze nieuwe premie is voor uw gevoel veel hoger dan wat, volgens u, het schadebedrag moet zijn geweest.

U informeert bij de assurantieadviseur wat er is uitgekeerd aan uw tegenpartij. Dit blijkt een veel hoger bedrag te zijn dan wat u had verwacht en u vermoedt dat de tegenpartij meer schade heeft opgegeven dan is ontstaan bij de aanrijding.

Het is daarom belangrijk dat u een schadeaangifteformulier invult met de tegenpartij en (op tijd) op verzoeken om meer informatie reageert. Is de aansprakelijkheid eenmaal erkend? Dan kan een verzekeraar hier niet zomaar op terugkomen.

Helpt u ons?

Naast de verplichting om de schade te melden en alle noodzakelijke informatie te geven, is het dus ook in uw eigen belang om volledige medewerking aan de afhandeling van de schade te verlenen. Dit kan voorkomen dat u ten onrechte meer premie moet gaan betalen of dat er onterecht een schadevergoeding aan uw tegenpartij wordt betaald. Ook kan het voorkomen dat u bij een laag schadebedrag ervoor wilt kiezen om deze voor eigen rekening te nemen.

Helpt u ons? Dan helpen wij u.

Auteur
Roos van Rumpt, Operationeel onderzoeker speciale zaken

Exception occured while executing the controller. Check error logs for details.