Bijdrage
Over 2023 komt dit neer op een basistarief van 8,25 euro per verzekerd gekentekend motorvoertuig. Daarnaast geldt een verlaagd tarief voor ongekentekende voertuigen en een paar specifieke categorieën die vroeger geen kenteken hadden en nu wel, zoals bromfietsen.
De hoogte van de jaarlijkse bijdrage komt tot stand door een schatting te maken van de benodigde uitgaven en gemaakte kosten voor een komend jaar. Het is in feite een “omslagstelsel” waarbij de uitgaven naar verhouding van het aantal voertuigen wordt verdeeld over de Wam-verzekeraars. Als stichting met een wettelijke taak kan er geen sprake zijn van winst of verlies. Mogelijke tekorten kunnen in het jaar erop worden verrekend met een hogere bijdrage ; een eventueel overschot kan worden toegevoegd aan een “liquiditeitsbuffer” of leiden tot een lagere bijdrage in het volgende jaar.
Faillissement WAM-verzekeraar
Voor zover het gaat om schaden aan geparkeerde auto’s en lantaarnpalen kunnen wij deze voor het komende jaar vrij goed voorspellen op basis van ervaringen uit het verleden te combineren met indexen etc. Als het echter gaat om een mogelijk faillissement van een WAM-verzekeraar wordt dit ingewikkeld. In de geschiedenis van het Waarborgfonds is tot heden slechts 1 faillissement bekend en wel uit 2010 (Ineas). Het ging toen om een kleine WA-verzekeraar waarbij in eerste instantie inderdaad gelden uit de financiële buffer zijn gebruikt om achterstallige WA-betalingen aan derden te kunnen doen.
Conclusie
Voor nu kan dan een bevestigend antwoord worden gegeven op de Feit of Fabel. In beginsel geldt de bijdrage ook voor de opvang van een mogelijk faillissement. In geval van forse bedragen, zal niettemin later aanvullend bij verzekeraars geld worden opgehaald, omdat de oorspronkelijke bijdrage dan niet voldoende zal blijken te zijn.
Auteur
Jelle Smits, Senior specialist Waarborgfonds Motorverkeer