Minder schades door inzicht in rijgedrag taxichauffeurs

persbericht 17 november 2021 - De drukte op de weg neemt weer toe. Inmiddels is het weer bijna net zo druk op de weg als voordat de coronamaatregelen werden genomen. Ook taxichauffeurs rijden weer meer. Helaas betekent dit dat er ook weer vaker schade gereden wordt, ook in het taxivervoer. Eerdere ongevalscijfers leidden er al toe dat reguliere verzekeraars vanaf 2017 terughoudender werden in het verzekeren van taxi’s. De Vereende, partner van Veilig Verkeer Nederland en verzekeraar voor bijzondere risico’s, kreeg daardoor steeds meer taxichauffeurs als klant. Om het aantal schades te verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijk te maken voor reguliere verzekeraars, introduceert de Vereende de RijBeterBox.

 

Ingrid Visscher, directeur bij de Vereende, licht kort de keuze voor dit initiatief toe: “De RijBeterBox past perfect in de missie van de Vereende om klanten te begeleiden richting een reguliere verzekeraar. Dat geeft ook een dubbel gevoel, omdat we het voor onze klanten én zo goed mogelijk willen doen én hen los willen laten.”

Uit de schadecijfers van de Vereende blijkt dat, wanneer gekeken wordt naar de afgelopen 5 jaar, taxi’s veel vaker schade rijden dan personenauto’s. En het gemiddeld schadebedrag is 50% hoger. Per verzekerd voertuig is daarmee de schadelast over de afgelopen 5 jaar 2,2 keer hoger voor een taxi dan voor een personenauto. Dat komt ook doordat taxi’s meer kilometers maken en vaker in binnensteden rijden.

Vanaf 1 februari 2022 kunnen taxiklanten van de Vereende zonder extra kosten hun rijgedrag meten door de RijBeterBox in de auto te plaatsen. Inzicht in het eigen rijgedrag helpt daadwerkelijk om het aantal schades te verminderen. Dat blijkt uit onderzoek van Data en Telematica specialist Yeshugo.  Daarin werd het verband onderzocht tussen een goede rijscore en gereden schade bij 10 taxi bedrijven in 2018-2019 gedurende 12 maanden (141 voertuigen en 287 schades). Ruitschades waren niet meegenomen in dit onderzoek. In het onderzoek konden chauffeurs een lage, gemiddelde en hoge score krijgen voor hun rijgedrag. Chauffeurs met een lage score hebben 50% meer kans op schade dan chauffeurs met een gemiddelde tot hoge score en het gemiddeld schadebedrag is ook nog eens 17% hoger.

Het eigen rijgedrag inzichtelijk maken is dus een goede manier dus om de taxichauffeurs – via minder schades – weer aantrekkelijk te maken voor de reguliere verzekeraars. De Vereende roept reguliere verzekeraars op om taxichauffeurs met een goede rijscore uit de RijBeterBox een regulier verzekeringsaanbod te doen. Mocht dat bij reguliere verzekeraars niet lukken, dan zal de Vereende taxichauffeurs met een goede score tot 30% korting geven op de premie. Meer informatie hierover volgt op de informatiebijeenkomst op dinsdag 18 januari 2022.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereende delen de doelstelling ’iedereen veilig over straat’ en om het aantal ongelukken te verminderen. Zo heeft VVN eerder samen met de Vereende en De Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers het initiatief genomen om de verkeersveiligheid van maaltijdbezorgers te verhogen. “Het initiatief om het eigen rijgedrag voor taxichauffeurs inzichtelijk te maken en zo het aantal schades te verminderen, ondersteunen wij van harte. Uit eerdere ervaringen van ons (Rij Bewust Test ontwikkeld met CBR) blijkt dat het inzichtelijk maken van het eigen rijgedrag een goede manier is om de verkeersveiligheid te verhogen”, aldus Veilig Verkeer Nederland-woordvoerder Rob Stomphorst.

Brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer vindt dergelijke initiatieven een positieve ontwikkeling: Voorzitter van KNV Zorgvervoer en Taxi Bertho Eckhardt daarover: ”De verzekerbaarheid voor taxibedrijven is alle lange tijd een probleem. Bedrijven kunnen vaak moeilijk ergens terecht en als het al lukt, vaak tegen hogere premies. De hoge premies leggen een zware druk op onze sector, waarin de marges toch al klein zijn. Inzicht in het rijgedrag en in de werkelijk veroorzaakte schadelast is heel belangrijk en leidt ongetwijfeld tot lagere premies. Daar kan de sector alleen maar heel blij mee zijn. ”