rij-beter-box

Verdien tot 30% korting op uw taxipremie met de RijBeterBox 

Voor een taxichauffeur is het moeilijk een betaalbare reguliere verzekering voor de taxi af te sluiten. De Vereende, als vangnetverzekeraar, wil taxi’s weer aantrekkelijk maken voor de reguliere verzekeraars. Daarom start de Vereende een project waarin taxichauffeurs inzicht kunnen krijgen in hun rijgedrag door de RijBeterBox in hun taxi te plaatsen. Door inzicht in het eigen rijgedrag neemt het aantal schades af en dalen de onderhouds- en brandstofkosten. Voor u als taxichauffeur zijn aan het rijden met de RijBeterBox geen extra kosten verbonden.

Met een goede rijscore ontvangt u als taxichauffeur korting op uw verzekeringspremie bij de Vereende. De korting is afhankelijk van de rijscore en kan oplopen tot 30%. Een lage rijscore heeft geen invloed op uw verzekeringspremie.

Wat levert het de taxichauffeur op?

Rijden met de RijBeterBox levert inzicht op in het eigen rijgedrag en dat zorgt weer voor bewuster rijgedrag. Met als resultaat minder schades en minder onderhouds- en brandstofkosten. Maar Rijden met de RijBeterBox kan de taxichauffeur ook tot 30% korting op de verzekeringspremie opleveren. Een taxichauffeur kan maximaal een score van 100 punten verdienen. In onderstaande tabel kunt u zien bij welke score welke korting verdient kan worden. Belangrijk is om te vermelden dat een lage rijscore geen invloed heeft op de verzekeringspremie. Deze wordt niet verhoogd bij een lage rijscore.

Puntenscore Korting
79 en minder 0%
80 10%
81 12%
82 14%
83 16%
84 18%
85 20%
86 22%
87 24%
88 26%
89 28%
90 en meer 30%

De korting gaat in op de datum dat uw premie in 2023 verlengd wordt. De korting wordt berekend op de laatste 6 maandscores voor deze datum. De korting is dan een jaar geldig. De korting voor het daaropvolgende verzekeringsjaar wordt berekend op basis van uw rijgedrag het jaar ervoor. 

Inzicht in rijgedrag voorkomt schades

Dat inzicht in het eigen rijgedrag helpt om schades verminderen, blijkt uit onderzoek van Data en Telematica specialist YesHugo. YesHugo heeft het verband onderzocht tussen een goede rijscore en gereden schade bij 10 taxibedrijven in 2018-2019 gedurende 12 maanden (141 voertuigen en 287 schades). Ruitschades waren niet meegenomen in dit onderzoek. In het onderzoek konden chauffeurs een lage, gemiddelde en hoge score krijgen voor hun rijgedrag. Chauffeurs met een lage score hebben 50% meer kans op schade dan chauffeurs met een gemiddelde of hoge score en het gemiddeld schadebedrag is ook nog eens 17% hoger.

GPS trackingHet eigen rijgedrag inzichtelijk maken is dus een goede manier om de taxichauffeurs – via minder schades – weer aantrekkelijk te maken voor de reguliere verzekeraars.

Hier kunt u de RijBeterBox bestellen

RijBeterBox bestellen voorwaarden voor rijden met de RijBeterBox Lijst meest gestelde vragen over RijBeterBox

Alles op een rij

• Verdien tot 30% korting op uw verzekeringspremie met een hoge rijscore
• Een lage rijscore heeft geen invloed op verzekeringspremie
• Geen extra kosten (behalve verzendkosten en eventueel een verlengkabeltje)
• Installeren is plug & play
• Inzicht in uw rijgedrag en tips om uw rijgedrag te verbeteren
• Als gevolg van uw bewustere rijgedrag: minder schades, minder onderhouds- en  brandstofkosten

 

Vragen?

Heeft u vragen over het rijden met de RijBeterBox? Misschien kunt u de antwoorden vinden bij de Lijst meest gestelde vragen (zie bovenstaande knop) of op deze pagina? Kunt u daar het antwoord niet vinden, stel uw vraag dan gerust via het e-mailadres [email protected].

Kosten voor de taxichauffeur

Aan rijden met de RijBeterBox zitten voor de taxichauffeur geen kosten verbonden. De chauffeur moet een borg betalen van € 80,00. Deze krijgt de deelnemer terug als hij de RijBeterBox weer (zonder zichtbare gebreken) inlevert bij YesHugo.

 

De verzendkosten en eventueel de kosten voor een verlengkabeltje voor de installatie van de RijBeterBox moet de taxichauffeur zelf betalen.

Wat wordt gemeten door de RijBeterBox?

  1. Overmatig versnellenVersnellen

    De versnellingsmeter meet de mate waarin de snelheid van de auto per seconde toeneemt. Wanneer de snelheid met meer dan 11 km/u per seconde toeneemt, dan wordt dit aangemerkt als overmatig versnellen. Minder snel accelereren zorgt niet alleen voor veiliger rijgedrag, maar ook voor een zuiniger brandstofverbruik.

  2. Hard remmen
    Deze indicator berekent de snelheid waarmee de bestuurder afremt naar stilstand. Voor een goede score moet de bestuurder vooruit kijken, anticiperen en tijdig afremmen. Te hard remmen heeft daarnaast ook negatieve invloed op de onderhoudskosten van een auto. Zo is er vaker een extra onderhoudsbeurt nodig en slijten banden en remmen sneller.

  3. Linkerbocht en rechterbocht

    De versnellingsmeter in de RijBeterBox berekent zowel de linker als de rechterbocht in gedeeltelijke cirkelbewegingen. Vervolgens komen op basis van horizontale versnellingen de scores tot stand. De rechterbocht en linkerbocht worden apart van elkaar gemeten.

  4. Overmatig toerentalToerental

    De RijBeterBox ziet op welk moment de bestuurder schakelt. Wordt er bijvoorbeeld te lang gewacht met schakelen, dan maakt de motor meer toeren dan nodig. Naast onveilige verkeerssituaties zorgt een overmatig toerental ook voor aanzienlijk meer brandstofverbruik.

  5. Te hard rijden

    Hier wordt gekeken hoe vaak de bestuurder te hard rijdt. Op basis van hoe lang de bestuurder te hard rijdt en hoeveel kilometer per uur hij te hard rijdt, wordt de bestuurder beoordeeld met een score. Te hoge snelheid zorgt voor onveilige situaties in het verkeer.

  6. Onnodig stationair lopen
    Deze parameter wordt berekend op basis van hoe lang de bestuurder met de auto stationair stilstaat. Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstofmengsel. Dit resulteert bij benzinemotoren tot aanslag op de gasklep en dieselmotoren krijgen meer last van roet. Onnodig stilstaan met draaiende motor zorgt er dus voor dat er meer brandstof wordt verbruikt en dat interne delen van de motor kunnen worden vervuild.

Hoe wordt de score berekend?

De door de RijBeterBox gemeten aspecten van het rijgedrag worden via een algoritme verwerkt tot een score. YesHugo (YH) heeft veel ervaring met het berekenen van een rijgedragscore. Alle rijgedragscores worden op exact dezelfde manier berekend.

Het maakt hierbij niet uit in wat voor auto u rijdt. Uiteraard zal een snelle auto sneller kunnen accelereren en daardoor op bijvoorbeeld dat aspect minder kunnen scoren. Maar de berekening van de score gebeurt op dezelfde manier.

De metingen van de RijBeterBox zijn zeer nauwkeurig. Daarnaast worden verkeerswijzigingen door YH continu geüpdatet, dus de RijBeterBox weet altijd de juiste maximum snelheid ter plekke.

De RijBeterBox meet op voertuigniveau, niet op persoonsniveau. Als er twee taxichauffeurs in één taxi rijden, dan is de rijgedragscore een gemiddelde van het rijgedrag van beide chauffeurs.

In het begin van het project wordt dagelijkse feedback verzonden vanuit YH, later wordt dat tweewekelijks.

De rijgedrag score wordt gemeten aan de hand van de factoren snelheid, acceleratie, remmen, bochten (links, rechts), stationair lopen en toerental. Een schade op zich heeft geen effect op de rijgedragscore. Staat de auto door een ongeval bijvoorbeeld abrupt stil, dan heeft dit wel een negatieve invloed op de rijgedragscore.

Het aantal kilometers weegt mee in de berekening van de score. Een autorit van 100 km weegt veel zwaarder mee dan een autorit van 5 km. Per maand wordt de rijscore berekend. Deze maandscores worden bij elkaar opgeteld en dat leidt tot de totale rijscore.

Een chauffeur kan niet in beroep gaan tegen de opgebouwde score.

Homepage-illustration-12

 

Welke score moet worden behaald?

Op een honderdpuntschaal is de score-indeling als volgt:
Matig          - lager dan 70
Gemiddeld   - 70 - 79
Goed           - 80 of hoger  

De score-indeling lijkt heel ambitieus. Maar een score van 70 is relatief eenvoudig te halen met normaal rijgedrag en het houden aan de maximum snelheid. De chauffeur krijgt periodiek updates over zijn rijgedrag. Daarbij zit ook begeleiding van de digitale rijhulpcoach bij. Deze geeft chauffeurs tips over welke aspecten van het rijgedag kunnen worden verbeterd om de score van 80 (of hoger) te halen. Denk hierbij aan niet te snel optrekken, anticiperend remmen en het vloeiend nemen van  bochten.

Hoe moet de RijBeterBox worden geïnstalleerd?

Bij deelname wordt de RijBeterBox met een instructie naar de deelnemer toegestuurd. Die plaatst deze eenvoudig in OBD poort van de auto. En dat is het. In zo goed als alle auto's zit er een OBD poort dichtbij het stuur ingebouwd, waarin de RijBeterBox aangesloten kan worden. Hier (link naar http://YH.wikiobd.com/) vindt u een overzicht waar van bijna elk merk en model is aangegeven waar de OBD poort zit. Wanneer de box goed geplaatst is, kunnen de gegevens afgelezen worden uit uw auto. Heeft de auto geen OBD-poort of is deze lastig te bereiken? Dan kan er ook een (verleng)kabel worden aangeschaft om de RIjBeterBox aan te sluiten op een USB poort of autolader poort (sigarettenaansteker).  Er wordt vervolgens twee weken proefgedraaid om te kijken of alle metingen juist verlopen. En dan begint de chauffeur met het opbouwen van de rijscore.

Vervolg

U heeft de RijBeterBox besteld. Hoe gaat het dan verder?

  • Bevestigingsmail – u ontvangt per mail een bevestiging van uw bestelling.
  • Track & Trace mails  - u ontvangt binnenkort een mail waarmee u kunt bijhouden wanneer de RijBeterBox bij afgeleverd wordt.
  • Start testfase -  Wanneer u de RijBeterBox geïnstalleerd heeft, ontvangt u hierover een bevestigingsmail. Daarna rijdt u 2 weken met de RijBeterBox en testen wij of alle data goed gemeten wordt.
  • Einde testperiode – Na twee weken (of eerder) ontvangt u een mail waarin wij aangeven dat alles goed gemeten wordt. Dan start u met het opbouwen van de rijscore. Wanneer de data niet goed gemeten worden nemen we contact met u op om te kijken waar dit aan ligt.
  • 1e feedbackmails (dagelijks) – Nadat u gestart bent met het opbouwen van de rijscore ontvangt u de eerste 2 weken dagelijks feedback over uw rijgedrag.
  • Feedbackmails-regulier – na twee weken wordt dat automatisch omgezet naar tweewekelijkse mails. Hierin kunnen we meer informatie verwerken.
  • Kwartaallijkse mails – Hierin ontvangt u een samenvatting over uw rijgedrag van het afgelopen kwartaal
  • Enquête over de rapportage – na een aantal maanden ontvangt u een enquête waarin u kunt aangeven wat u prettig vindt aan de feedback en wat er volgens u beter kan.