20 november 2024 - In 1898 kreeg Nederland als derde land ter wereld een nationale kentekenplaat. In 1978 werd de gele kentekenplaat met zwarte cijfers en letters ingevoerd, zoals we die nu kennen. Sinds 1963 bij het invoeren van de WAM is het verplicht om motorrijtuigen te verzekeren. Volgens deze wet moet elk voertuig met een kenteken een aansprakelijkheidsverzekering hebben. In dit artikel leggen we uit welke soorten kentekens er zijn en wat dat betekent voor de verzekering van uw voertuig.
In Nederland zijn er verschillende soorten kentekenplaten, en voor elk type gelden specifieke regels en verplichtingen. Naast de gewone gele kentekenplaten zijn er ook verschillende soorten bijzondere kentekenplaten. De gele kentekenplaat is de meest voorkomende, maar er zijn ook blauwe kentekenplaten voor taxi’s, groene voor autohandelaren, en speciale kentekens voor diplomaten en leden van het Koninklijk Huis. De RDW geeft speciale kentekenseries uit aan verschillende instanties, onder in de wet bepaalde voorwaarden. De gegevens van deze speciale kentekenplaten staan meestal niet in het kentekenregister en kunnen daar niet opgevraagd worden. Voertuigen met een bijzonder kenteken moeten wel verzekerd zijn volgens de regels van de WAM.
Hieronder zetten we de belangrijkste kentekenplaten op een rijtje:
De traditionele gele kentekenplaat
De gele kentekenplaat is de meest voorkomende in Nederland. Deze is verplicht voor personenauto’s, bedrijfswagens en aanhangwagens vanaf 750 kilo. In 1951 begon de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) met het uitgeven van donkerblauwe kentekenplaten met witte letter- en cijfercombinatie. In 1978 werd deze donkerblauwe kentekenplaat vervangen door de gele plaat met zwarte letters. Sindsdien is dit het standaardkenteken en voertuigen met deze kentekenplaat hebben een verzekeringsplicht.
U moet minimaal een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) hebben. De RDW is verantwoordelijk voor het bijhouden van de levensloop van Nederlandse gemotoriseerde voertuigen en controleert of uw voertuig verzekerd is. Is uw auto niet verzekerd? Dan krijgt u automatisch een boete.
De kentekens worden steeds vernieuwd. Sinds 2015 krijgen nieuwe kentekens de reeks XX-999-X, en daarbij is het EU-symbool toegevoegd. De letters C en Q worden niet gebruikt omdat ze teveel op een nul lijken. Ook worden bepaalde lettercombinaties, zoals GVD, KKK en SS, niet gebruikt. Daarnaast zijn afkortingen van politieke partijen, zoals PVV, VVD en SGP, uitgesloten van de nieuwste kentekenseries.
Het exportkenteken
Wilt u uw voertuig naar het buitenland exporteren? Dan kunt u het voertuig laten registreren voor export en krijgt u een exportkenteken. Dit kenteken bestaat uit een export kentekenbewijs (kentekencard + deel II) en twee witte kentekenplaten met dezelfde cijfer- en lettercombinatie als uw oude gele kenteken. Het exportkenteken is 14 dagen geldig. In die periode moet het voertuig minimaal een WA-verzekering hebben om op de openbare weg te mogen rijden. Het wordt ook sterk aangeraden om een groene kaart mee te nemen wanneer het voertuig naar het buitenland wordt geëxporteerd.
Eendagskenteken
Een eendagskenteken is een Nederlands kenteken dat één dag geldig is. Het is bedoeld voor een geïmporteerd voertuig dat nog geen Nederlands kenteken heeft, zodat u ermee naar een RDW-keuringsstation kunt rijden. Het kenteken mag niet voor andere doeleinden gebruikt worden. Een eendagskenteken bevat een enkele letter (A, E, H, K, L, N, P, S, T, V, W of X) en twee groepen van twee cijfers. Ook voor deze ene dag moet het voertuig verzekerd zijn met een geldige WA-verzekering.
AA-kentekenplaat
AA-kentekens zijn bedoeld voor voertuigen van leden van het Koninklijk Huis en enkele functionarissen van het Koninklijk Staldepartement. Deze kentekens hebben de vorm AA-01 t/m AA-999, waarbij AA gevolgd wordt door 2 of 3 cijfers. Wanneer een voertuig met een AA-kenteken wordt verkocht, krijgt het een nieuw regulier kenteken. De verzekeringen van voertuigen met een AA-kenteken worden niet geregistreerd in het Centraal Register Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (CRWAM), en het is niet bekend of deze voertuigen verzekerd moeten zijn.
Blauwe kentekenplaat (Taxi’s)
Sinds 1 december 2000 moeten taxi’s een blauwe kentekenplaat met zwarte letters gebruiken. Dit geldt voor taxi’s die al een regulier Nederlands kenteken hebben. Nadat een taxi is goedgekeurd, krijgt het voertuig een blauwe kentekenplaat met dezelfde letter- en cijfercombinatie. Net als andere voertuigen moeten taxi’s een verzekering hebben.
Groene kentekenplaat of handelaarskenteken (HA, FH of HF)
Dit kenteken wordt gebruikt door autohandelaren om te rijden met voertuigen die nog niet zijn verkocht of niet op naam staan. Denk bijvoorbeeld aan proefritten. Ook voor deze voertuigen geldt een verzekeringsplicht. Erkende voertuighandelaren hebben vaak groene kentekenplaten met de lettercombinatie ‘HA’, ‘FH’, ‘HH’ of ‘HF’. Autobedrijven met een bedrijfsvoorraad kunnen bij de RDW een Erkenning Bedrijfsvoorraad aanvragen. Voertuigen met deze erkenning zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en APK-plicht. Voor voertuigen met een handelaarskenteken kan een verzekering worden afgesloten, met of zonder WA-dekking.
CD-kentekenplaat
Dit kenteken is voor diplomaten en staat voor "Corps Diplomatique". Diplomaten hebben onschendbaarheid, maar hun voertuigen moeten toch verzekerd zijn. Rechters en medewerkers van internationale organisaties, zoals het Internationale Gerechtshof, gebruiken een soortgelijk kenteken met de letters CDJ.
BN/GN-kentekenplaat
Dit kenteken is voor medewerkers van ambassades of consulaten zonder diplomatieke status. Het kenteken bestaat uit de lettercombinatie ‘BN’ of ‘GN’, gevolgd door vier cijfers. De combinatie heeft officieel geen betekenis. Hoewel de combinatie vaak verkeerd wordt geïnterpreteerd als “Buitenlander in Nederland” of “Geen Nederlander”, hebben voertuigen met een BN- of GN-kenteken gewoon een verzekeringsplicht.
M.M.B.S.
Een Motorrijtuig Met Beperkte Snelheid (M.M.B.S.) is oorspronkelijk bedoeld voor land- en bosbouwvoertuigen. Door een maas in de wet was het mogelijk om reguliere personenauto’s opnieuw te keuren naar een lagere snelheid, waardoor ze geen motorrijtuigenbelasting hoefden te betalen, geen APK-plicht hadden en geen rijbewijs nodig was. Inmiddels zijn de regels voor een M.M.B.S. strenger geworden. Een M.M.B.S. heeft geen kenteken, maar moet wel een afgeknotte driehoek dragen. Voertuigen die ooit door de RDW als M.M.B.S. zijn erkend, mogen nog steeds rijden. Ondanks dat deze voertuigen geen kenteken hebben, moeten ze wel verzekerd zijn.
Andere bijzondere kentekens
GV-kentekenplaat: Het GV-kenteken, ook wel grensverkeer kenteken genoemd, is bedoeld voor motorrijtuigen met een beperkte maximumsnelheid die in grensgebieden worden gebruikt, zoals landbouwvoertuigen en bosbouwtrekkers. In Nederland hebben deze voertuigen geen kenteken nodig, maar in landen zoals Duitsland en België moeten ze wel een kenteken dragen om de openbare weg te mogen gebruiken.
ZZ-kentekenplaat: Voertuigen die te groot, zwaar of lang zijn voor de normale verkeersregels krijgen een ZZ-kenteken. Het ZZ-kenteken wordt afgegeven bij de eerste inschrijving van het voertuig. Deze voertuigen mogen alleen de weg op met een speciale ontheffing van de RDW of de wegbeheerder.
JFC HQ Brunssum kentekens: Voor Joint Force Command Head Quarters Brunssum (JFC HQ Brunssum) kentekens, die worden gebruikt door militairen die in Brunssum zijn gelegerd, worden reguliere Nederlandse kentekens afgegeven. Deze voertuigen moeten voldoen aan de verzekeringsplicht. Omdat het om militairen gaat, heeft de RDW een speciale status toegevoegd bij de registratie in het verzekeringsregister, namelijk status 53.
BFG – NATO kentekens: Deze kentekens worden gebruikt voor voertuigen van Nederlandse militairen in Duitsland en Duitse militairen in Nederland, die werken voor de British Forces Germany (BFG). De kentekenplaten worden afgegeven door het Ministerie van Defensie/KONMAR in Driebergen.
Wat als u wordt aangereden door een voertuig met een bijzonder kenteken?
Een ongeluk met een voertuig dat een bijzonder kenteken heeft, wordt op dezelfde manier afgehandeld als bij een gewoon kenteken. De verzekeraar van het voertuig kan aansprakelijk gesteld worden voor de schade.
Heeft u vragen over uw verzekering of uw kentekenplaat? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.
Bron:
Groene kentekenplaten (handelaar) | RDW
BN, GN, CD of CDJ-kenteken | RDW
Bijzondere kentekenbewijzen | RDW
Auteurs
Kaajal Bhikhi, Schadebehandelaar Waarborgfonds Motorverkeer
en Jeff Groen, (voormalig) acceptant bij de Vereende (originele tekst 15 mei '19)