De zekerheid waar de tijd om vraagt: Verzekeren van de testritten van de Noord/Zuidlijn

19 juli 2018 - Vanaf zondag 22 juli 2018 rijdt de Noord/Zuidlijn in Amsterdam. Afgelopen week maakte de redactie van ‘Zeker Vandaag’ al een testritje met Edwin Toren (VGA), Erwin Vos (GVB) en Herman Keijzer (de Vereende). Reden was de op de aangepaste schadeverzekering voor inzittenden voor de testritten waarbij de Vereende een oplossing bood. We rijden van het Centraal Station naar Amsterdam-Zuid.

De Noord/Zuidlijn

De lijn met nummer 52 is inmiddels de bekendste lijn van Amsterdam. Al in het ‘plan stadsspoor’ van 1968 wordt gesproken over een Noord/Zuidlijn. Maar het duurt uiteindelijk tot 2003 voordat ook daadwerkelijk met de bouw wordt begonnen. Op 11 januari 2018, 15 jaar later, is de bouw eindelijk afgerond. Voor de Noord/Zuidlijn is voor het eerst in Amsterdam een tunnel geboord in plaats van afgezonken. Het grote voordeel is dat de bovengrondse bebouwing niet te gesloopt hoeft te worden. Met een lijn die door het historisch hart van Amsterdam loopt, was slopen natuurlijk ook geen optie. Het tracé was zo gekozen dat de tunnelboormachines grotendeels het bestaande stratenpatroon volgden en dus zo min mogelijk onder bebouwing hebben geboord.

De Noord/Zuidlijn verbindt Amsterdam Noord met Amsterdam Zuid. De metrolijn is 9,7 km lang en daarvan is 7,1 km onder de grond. Dankzij de Noord/Zuidlijn kan het bovengrondse verkeer in het centrum van Amsterdam worden verminderd. Naast naar verwachting minder autoverkeer, zal 50% van het bovengrondse netwerk aangepast worden. Veel bussen en trams rijden voortaan andere trajecten en mijden het centrum. Voorheen duurde het 31 minuten om van station Zuid naar station Noord te reizen. Dat wordt nu gehalveerd tot 16 minuten. Naar verwachting gaan ongeveer 121.000 reizigers dagelijks gebruik maken van de nieuwe metrolijn.

 

Foto-Dienst-Metro

De Noord/Zuidlijn heeft 8 metrostations, waarvan er maar liefst 6 nieuw gebouwd zijn. Alleen de metrostations Zuid en Centraal bestonden al. Vooral metrostation Amsterdam Centraal zorgde voor een technische en planmatige uitdaging door de kruising van de metro met dit station. De nieuwe stations hebben allen een bijzonder tintje. Zo staan langs de roltrappen van het metrostation Rokin vitrines waarin een selectie van de archeologische vondsten ten toon worden gesteld. Bij de bouw van het metrostation zijn maar liefst 700.000 objecten gevonden. De getoonde selectie bestaat uit 8.000 objecten die thematisch zijn geordend en zo een verrassend verhaal van de stad vertellen. In het metrostation Vijzelgracht staat het hoofd van Ramses Shaffy prominent afgebeeld als eerbetoon aan de bekende zanger. In station De Pijp hangen de tunnelbuizen boven elkaar. Verder zijn alle stations versierd met kunstwerken.

 

Het testen

Na het afronden van de bouw startte de fase van het voorbereiden van het rijden. Een belangrijk onderdeel daarvan is het testen. Doet de techniek het en werkt alles zoals het moet? Om dit te testen is er maanden proefgereden. In de laatste fase van testen reden de metro’s volgens het schema dat ze ook vanaf 22 juli gaan rijden. Elke 6 minuten vertrok er een metro. In totaal rijden er 8 metro’s over de Noord/Zuidlijn. In elke metro kunnen maximaal een kleine 1.000 reizigers.

Maar niet alleen het testen van de techniek moet worden getest. Ook zijn de GVB-processen met behulp van diverse scenario’s getest. Tijdens deze generale repetitie zijn gedurende zes weken met 10.000 testreizigers verschillende situaties getest. Is de indeling van de metrostations duidelijk? Weten alle GVB-medewerkers en hulpdiensten wat ze wanneer moeten doen tijdens storingen of noodscenario’s? GVB wilde alles tot in de puntjes voorbereiden en heeft 8 scenario’s uitgewerkt die getest zijn. Hoe gaat een ontruiming midden in een tunnelbuis? Hoe verloopt een ontruiming als gevolg van brand? Hoe verloopt een ontruiming van een station door onrust van relschoppers/hooligans? Hoe kan het metronet extreme drukte bijvoorbeeld in verband met evenementen aan? Dit zijn zomaar enkele van de scenario’s die uitvoerig getest zijn.

Het testgezelschap is een divers gezelschap waarbij lang niet iedereen goed mobiel was. De kans op ongevallen is ook tijdens de testen aanwezig.  GVB wilde alles goed voorbereid hebben. Erwin Vos, teammanager Verzekeringszaken & Incidentenloket van GVB vertelt: “Voor ons was belangrijk dat we ons geen zorgen hoefden te maken over randzaken. GVB wil vanuit haar verantwoordelijkheid alles goed geregeld hebben. Veiligheid en het belang van de (test)reizigers staat bij alles voorop. Daarom was het cruciaal dat ook de testreizigers bij eventuele schades goed verzekerd zijn. Die vraag hebben we bij VGA neergelegd.”

 

Verzekeren van de testritten

VGA Verzekeringen is het verzekeringsbedrijf van en voor de gemeente Amsterdam. Edwin Toren, Senior Acceptant Zakelijke Klantteams van VGA, dacht direct aan de Vereende. ”We hebben zelf geen vergunning om dergelijke projecten te verzekeren. Daarom treden we in projecten met dergelijke unieke risico’s op als makelaar tussen GVB en de verzekeraar. En de Vereende is dé verzekeraar voor bijzondere risico’s. We hadden al positieve ervaringen met de Vereende, dus was het niet meer dan logisch dan dat we hen weer benaderd hebben. Natuurlijk wilden ze veel achtergrondinformatie, zoals de draaiboeken met de 8 scenario’s die we wilden testen. Na het eerste telefonisch contact zaten we snel aan tafel om alles door te spreken. Niet veel later ontvingen we al een offerte met een aantal opties, waar we er samen met GVB één van hebben gekozen. Ook de flexibiliteit van de Vereende vond ik erg prettig. Oorspronkelijk hadden we een verzekering afgesloten voor 8.000 testreizigers. Maar binnen een dag hadden we al meer dan genoeg aanmeldingen om de 8.000 testplekken te vullen. Daarom hebben we dat opgeschaald naar 10.000 plekken. Deze hebben we overigens ook heel makkelijk kunnen vullen. De Vereende heeft dit ook snel in het contract aangepast. Ik ben dus tevreden over de samenwerking met de Vereende.” 

Tom van den Brink, Acceptant, en Herman Keijzer, Senior Acceptant van de Vereende, hebben dit project namens de Vereende opgepakt: ”De Vereende is nog één van de weinige verzekeraars die ambachtelijk accepteert. Een belangrijk deel bij ons is nog maatwerk waarbij de risico’s gedetailleerd bekeken worden. We hadden al vergelijkbare ervaring met het verzekeren van bijvoorbeeld een oefening met een gestrande tram in de Piet Heijn tunnel en een geënsceneerde metrobrand op het Weesperplein. We zijn uitgebreid door de 8 scenario’s heen gelopen en hebben alle risico’s uitgesplitst en beoordeeld. Daarom kunnen we goed het totaalrisico inschatten en passende offerte uitbrengen.”

Erwin Vos van GVB: “We wilden zo snel mogelijk starten met de testritten. Gelukkig is het afsluiten van een verzekering geen bottleneck gebleken. We zijn tevreden over de samenwerking met VGA en de Vereende. Sinds GVB in 2007 verzelfstandigd is, zijn we niet meer gebonden aan de keuze voor VGA. Maar de service van VGA naar ons toe is erg goed en we worden overal goed bij betrokken. Daarom is de samenwerking nu bewust geïntensiveerd tot een strategisch partnerschap. Het VGA heeft samen met de Vereende op korte termijn een goede verzekering bij ons neergelegd, zodat we ons helemaal konden focussen op de testritten. We wilden met de testritten zoveel mogelijk leren om uiteindelijk de kwaliteit van de dienstverlening voor de reizigers zo hoog mogelijk te maken. Ik ben erg blij dat de testritten zo goed gegaan zijn. We hebben gelukkig geen gebruik hoeven te maken van de verzekering. En dat is natuurlijk altijd het beste”, lacht Erwin Vos.

 

Trots

De redactie van ‘Zeker Vandaag’ keek zijn ogen uit tijdens de testrit: moderne stations, bouwtechnisch hoogstaande constructies, goede organisatie waarbij niks aan het toeval werd overgelaten en een veilig gevoel. Als redactie zijn we trots dat de Vereende een heel klein beetje heeft kunnen bijdragen aan ‘de zekerheid waar de tijd om vraagt’ voor GVB, de VGA en alle toekomstige reizigers van de Noord/Zuidlijn.

 

 

Over GVB

GVB stond voor Gemeentevervoersbedrijf. In 2007 is het bedrijf verzelfstandigd met de gemeente Amsterdam als enige aandeelhouder. GVB verzorgt het openbaar vervoer in de gemeenten Amsterdam, Diemen, Weesp en Duivendrecht. Het verzorgt ook een aantal lijnen in Amstelveen, Haarlemmermeer en veerponten over het IJ en het Noordzeekanaal. Ze vervoeren 843.000 reizigers op een gemiddelde werkdag en hebben ruim 4.000 mensen in dienst.

https://over.gvb.nl/organisatie/profiel/

 

Over VGA

VGA Verzekeringen is het verzekeringsbedrijf van en voor de gemeente Amsterdam. Voor de stadsdelen, diensten, bedrijven en aan de gemeente verbonden organisaties verzorgt VGA de verzekeringen, het risicomanagement en de schadeafhandeling. Daarnaast biedt VGA aan alle Amsterdamse ambtenaren een breed pakket aan voordelige particuliere verzekeringen aan.

https://www.amsterdam.nl/vga/over-vga/organisatie/

 

Auteur:

Roland Verhoef, Senior Marketing & communicatie Adviseur

Roland auteur