Een kritische blik bij het opsporen van fraude

Wie eerlijkheid verwart met een door de feiten afgedwongen bekentenis, plakt het etiket van rozenwater op een beerput. Het etiket is lief bedoeld. Maar de put blijft stinken.

-Godfried Bomans- 1913 - 1971


23 oktober '24 - Het Waarborgfonds Motorverkeer, in haar hoedanigheid van Schadevergoedingsorgaan, ontving een verzoek om schadevergoeding omdat het voertuig van betrokkene schade had opgelopen in het buitenland door een onverzekerd buitenlands voertuig, dat na de aanrijding is doorgereden. Als onderbouwing van de reparatiekosten stuurt betrokkene een nota van Garage X.

Casus

De schade is vastgesteld en de schadebehandelaar besluit om de vergoeding aan betrokkene te betalen. Voordat de vergoeding wordt uitbetaald, neemt de schadebehandelaar eerst nog contact op met Garage X om na te gaan of het voertuig van betrokkene in de tussentijd is gerepareerd. Dit is belangrijk omdat er in het land waar het ongeval plaatsvond, geen vergoeding van de BTW wordt gegeven als het voertuig nog niet is gerepareerd. Zij belt naar het telefoonnummer dat op de nota staat, maar tot haar verbazing is dit nummer niet in gebruik. Vervolgens zoekt zij op het internet naar Garage X op zoek naar een mogelijk ander telefoonnummer, maar het bedrijf is niet te vinden op het internet. De schadebehandelaar twijfelt of het bedrijf wel echt bestaat en schakelt daarom Speciale Zaken in. 

Het onderzoek door Speciale Zaken

Het dossier wordt door de collega’s van de afdeling Speciale Zaken ontvangen. Zij beoordelen, voordat ze het dossier gaan behandelen, als eerste of er voldoende onderzoekindicatoren in het dossier zijn om aanvullend onderzoek te kunnen doen. Zij stellen vast dat dit het geval is en nemen het dossier in onderzoek.

Zij starten met het beoordelen van de nota. Daar valt meteen al een aantal dingen op. Er staat geen Kamer van Koophandel nummer op de nota, maar ook geen naam van een medewerker die de nota zou hebben uitgegeven. Ook staat er geen International Bank Account Number (IBAN) op de nota, maar er staat alleen een nummer, een  mobiel telefoonnummer en een half e-mailadres.

Vervolgens voeren zij deskresearch uit waarbij zij onder andere de openbare bronnen zoals de Kamer van Koophandel raadplegen. U kunt het misschien al raden, maar Garage X komt niet voor in de Kamer van Koophandel. Ook bestaat het vestigingsadres niet, waar Garage X volgens de nota zou zijn gevestigd.

Gezien bovenstaande bevindingen heeft het er alle schijn van dat dit bedrijf niet bestaat en dat de nota dus valselijk is opgemaakt.

Speciale Zaken besluit om een tactisch onderzoeker in te schakelen, om in het kader van hoor- en wederhoor, een verklaring af te nemen van betrokkene, aanvullende vragen te stellen en hem ook de bevindingen voor te houden. Anders gezegd, er zal een confrontatiegesprek plaatsvinden.

Zij maken ook altijd een financiële afweging om de onderzoekskosten zo laag mogelijk te houden. Zij werken met verschillende onderzoeksbureaus door het hele land waardoor het vaak kostenbesparend is om hen in te schakelen. In deze casus was het, gezien de kosten/baten, dus het beste om een onderzoeksbureau in te schakelen in de buurt van het woonadres van betrokkene.

Een medewerker van Speciale Zaken nam telefonisch contact op met de tactisch onderzoeker om de opdracht voor te bespreken. Later heeft de medewerker de opdracht, met de relevante stukken en informatie, digitaal aan hem verstuurd. 

Het confrontatiegesprek met de tactisch onderzoeker

Het gesprek tussen de tactisch onderzoeker en een betrokkene wordt altijd opgenomen en er wordt ter plaatse een gespreksverslag opgesteld dat door betrokkene moet worden ondertekend.

In dit gesprek heeft de tactisch onderzoeker onder andere gevraagd of betrokkene degene is geweest die de nota van Garage X bij het Waarborgfonds Motorverkeer heeft ingediend, hoe hij deze nota heeft ontvangen en hoe hij bij deze garage terecht is gekomen.

Betrokkene vertelde dat hij de nota van Garage X naar het Waarborgfonds Motorverkeer heeft gestuurd en dat hij de nota per e-mail van Garage X had ontvangen. Betrokkene gaf ook aan dat ontvangen e-mails niet door hem worden bewaard. Hij kon dus geen bewijs overleggen dat de nota per e-mail door hem werd ontvangen. Vervolgens zei betrokkene dat hij bij deze garage terecht was gekomen omdat hij bij meerdere garages een prijsopgave had gevraagd en vervolgens voor Garage X heeft gekozen.

Betrokkene vertelde tot slot dat het bedrag, dat op de nota staat, door hem is betaald aan Garage X, maar dat hij zich niet meer kon herinneren of hij deze betaling contant of per pin heeft gedaan.

De tactisch onderzoeker heeft betrokkene vervolgens geconfronteerd met het feit dat Garage X helemaal niet bestaat.

Betrokkene gaf eigenlijk meteen toe dat hij alles zelf verzonnen heeft. Betrokkene was geïrriteerd omdat het allemaal lang duurde. Hij heeft daarom zelf een nota opgesteld en alle gegevens op de nota verzonnen. Betrokkene zei tot slot spijt te hebben van zijn acties.

Er is sprake van opzettelijke misleiding

Het staat vast dat de nota van Garage X valselijk is opgemaakt door betrokkene en hij heeft daardoor op onjuiste gronden de schade vergoed willen krijgen. Betrokkene probeerde om het Waarborgfonds Motorverkeer te laten geloven dat Garage X een bestaand bedrijf is dat een factuur zou hebben opgesteld voor de reparatiekosten van het voertuig. Terwijl dit bedrijf helemaal niet bestaat en de schade nog niet is hersteld.

Hierdoor heeft betrokkene frauduleus gehandeld en het Waarborgfonds Motorverkeer opzettelijk misleid. De schade aan het voertuig is daarom niet vergoed. Ook zijn de persoonsgegevens van betrokkene opgenomen in de CIS-databank en worden de onderzoekskosten op betrokkene verhaald. Het dossier is daarom overgedragen aan de afdeling Verhaal.

Een proportionele afweging

Speciale Zaken maakt, bij het innemen van een standpunt, altijd een proportionele afweging omdat de maatregelen die zij kan treffen (grote) gevolgen kan hebben voor betrokkenen. Niet alleen bij het aanvragen van een verzekering kunnen zij tegen problemen aanlopen, maar ook als betrokkene solliciteert bij een financiële instelling. Het is daarom heel belangrijk om een zorgvuldige afweging te maken tussen de belangen van de betrokken partij en de belangen van de financiële instelling.

In bepaalde gevallen is een bekentenis of het hebben van spijt een verzachtende omstandigheid die ervoor kan zorgen dat de termijn van de registratie van de persoonsgegevens lager uitvalt. Hierbij speelt mee wanneer de bekentenis wordt gedaan. In dit dossier werd er pas bekend nadat de tactisch onderzoeker betrokkene confronteerde met het feit dat het bedrijf niet bestaat. Met andere woorden: betrokkene kon niet anders. Omdat de bekentenis pas na confrontatie werd gedaan en dus niet uit eigen beweging, is dit niet meegewogen als verzachtende omstandigheid. 

Speciale Zaken kan het niet alleen

Ook deze casus laat weer goed zien dat oplettendheid van de schadebehandelaren cruciaal is. Zonder hun kritische blik kan de afdeling Speciale Zaken geen of onvoldoende fraude bestrijden. Controleer dus altijd of bedrijven wel bestaan en of de gegevens op een nota juist zijn. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor schadebehandelaren, maar ook voor assurantieadviseurs als er sprake is van een verzekeringsovereenkomst. Zij zijn vaak het eerste aanspreekpunt en de stukken worden in de meeste gevallen door hen beoordeeld en verstuurd naar de verzekeraar. Wees als assurantieadviseur dus ook alert op fraude. U helpt hier niet alleen de verzekeraar en alle andere klanten mee; fraude zorgt er namelijk voor dat verzekeringen voor iedereen duurder worden. Maar het is ook in het belang van uw klant. Wanneer u voorkomt dat uw klant fraude pleegt, voorkomt u ook de mogelijk zware gevolgen voor uw klant. En zo houdt u ook uw eigen portefeuille zuiver. Wij snappen dat dit voor de assurantieadviseur een moeilijke kwestie kan zijn, want de klant is koning. Wij vragen u niet om te klikken maar wel om, in de gevallen dat u een vermoeden heeft van fraude, het gesprek met uw klant aan te gaan en hen te wijzen op deze vermoedens en de mogelijke gevolgen.

 

Tot ziens

Dit was mijn allerlaatste fraudeartikel voor de nieuwsbrief van de Vereende. Na ruim 11 jaar in de verzekeringsbranche gewerkt te hebben, ga ik mijn carrière voortzetten buiten de verzekeringsbranche. Ik heb altijd met veel plezier de artikelen voor de nieuwsbrief van de Vereende geschreven en ik wil u dan ook hartelijk bedanken voor het lezen daarvan.

Tot ziens,

Naomi Straver, Senior Operationeel Onderzoeker
Afdeling Speciale Zaken

Tags