Feit of fabel: Autorijles geven met de taxi is toegestaan

 

3 september 2020 - Een vreemde combinatie: een auto met de blauwe kentekenplaten voor een taxi én een blauwe L op het dak die normaal gesproken op lesauto’s is terug te vinden. Met wat voor auto hebben we hier te maken? Een taxi of een lesauto? Of is het een lesauto waarmee autorijles wordt gegeven aan leerling-taxichauffeurs?

We hebben hier te maken met een reguliere taxi, een auto met (licht)blauwe kentekenplaten is immers altijd een taxi. Maar met deze taxi mag ook autorijles gegeven worden aan ‘gewone’ leerlingen, mits de rijlesgevende persoon staat ingeschreven bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) en de taxi voldoet aan een aantal wettelijke eisen zoals bijvoorbeeld een dubbele pedaalbediening en een snelheidsmeter die voor de rijinstructeur goed afleesbaar is. Alle wettelijke eisen kunt u in de beoordelingslijst examenvoertuigen categorie B en in het vademecum van het CBR teruglezen.

Waarom kiest iemand er voor om rijles te geven met een taxi in plaats van met een reguliere lesauto?

Het is voor een taxiondernemer, die ook autorijles geeft met zijn taxi, nooit het hoofddoel geweest om als rijinstructeur zijn brood te verdienen, maar meer om het taxi-inkomen aan te kunnen vullen met het geven van rijlessen.

Het bpm-tarief voor een personenauto is afhankelijk van de CO2-uitstoot. Auto’s met een dieselmotor – en de meeste taxi’s zijn diesels – hebben over het algemeen een hoge CO2-uitstoot en daarmee dus ook een hoog te betalen bpm-bedrag.

Voor taxi’s gold echter een andere regeling: een taxiondernemer die een personenauto voor minimaal 90% gebruikt als taxi kon de betaalde bpm terugvragen bij de Belastingdienst. Voor de resterende 10% mocht de taxi voor andere doeleinden, zoals autorijles geven, worden gebruikt. Als een taxiondernemer zijn auto niet voor 100% als taxi kon inzetten, was het gebruik als lesauto dus een alternatief als aanvulling op zijn taxi-inkomen.

Het antwoord op de stelling ‘Autorijles geven met de taxi is toegestaan’ is dus een feit. Het is echter niet de bedoeling en niet toegestaan om tijdens het geven van rijles met de taxi ook nog personen te vervoeren in de hoedanigheid van taxi.

Gewijzigde regels

Taxiondernemers krijgen echter vanaf 1 januari 2020 geen bpm meer terug bij de aanschaf van een nieuwe auto. Deze verandering geldt voor straattaxi’s, contractvervoer en doelgroepenvervoer van bijvoorbeeld gehandicapten of leerlingen, of een combinatie hiervan. Wanneer de auto voor minimaal 90% als taxi wordt gebruikt, heeft de taxiondernemer echter nog wel het voordeel van de vrijstelling van motorrijtuigbelasting.

Welke gevolgen de afschaffing van de bpm daarnaast voor de taxichauffeur heeft, is eind 2019 in een artikel aan bod gekomen. (link naar https://vereende.nl/actueel/afschaffing-teruggave-bpm-voor-taxibedrijven-per-1-januari-2020).

 

Lesgeven met de taxi en de verzekering

Als uw klant zijn taxi ook (voor maximaal 10% van de tijd) gebruikt voor lesdoeleinden, is dit bij de Vereende te verzekeren. Wilt u weten wat de voorwaarden zijn? Neem dan contact op met de acceptatieafdeling. 

 

Auteur

Gert-Jan Paauw, Specialist verzekeringstechniek

Gert-Jan Paauw auteur