Herkenbaar? U staat met uw auto te wachten om de weg op te rijden. In de verte komt er een fietser aan, maar u kunt nog makkelijk voor deze fietser langs de weg opdraaien. U controleert of rechts ook veilig is en net als u wilt optrekken, doemt de fietser angstvallig dicht bij uw auto op. U verwacht dan ook niet dat een fietser u nadert met 45 km/u. Maar met de zogenaamde speed pedelec wordt met gemak een hoge snelheid gehaald. De speed pedelec (snelle E-bike) wordt steeds populairder in Nederland.
Per 1 januari veranderen er een aantal belangrijke (verzekeringstechnische) zaken voor het gebruik van de speed pedelec.
Helm- en kentekenplicht
Per 1 januari 2017 moeten berijders van speed pedelecs een speciale helm dragen. Een speciale pedelec-helm, een kruising tussen een brommerhelm en een fietshelm, wordt verplicht. Hierdoor wordt een snelle e-biker voor het overige verkeer beter zichtbaar als ‘snelle fietser’, maar het geeft de fietser zelf ook een bepaalde veiligheid bij een valpartij.
Verder moet zo’n snelle e-biker in de bebouwde kom gebruik maken van de rijbaan in plaats van het fietspad, net als bromfietsen dus.
Ook de kentekenplicht verandert: nu hebben ze nog een blauw snorfiets-kentekenplaatje, maar volgend jaar moet dat een geel plaatje worden, ook net als bromfietsen.
Het aanschaffen van een pedelec-helm heeft nog wel wat voeten in de aarde. Op 1 januari zijn deze helmen waarschijnlijk nog niet leverbaar omdat fabrikanten de specificaties te laat hebben ontvangen om hiermee tijdig een goedgekeurde helm te kunnen vervaardigen. Naar verluidt komen de eerste exemplaren pas half februari op de markt.
Voor mensen die nu al een speed pedelec hebben, is er geen probleem: Zij hebben tot 1 juni de tijd om hun blauwe kentekenplaatje te verwisselen voor een geel exemplaar. Pas met een geel plaatje op de fiets wordt de speciale pedelec-helm verplicht.
U verzekert de speed pedelec bij de Vereende
Anders is het voor mensen die vanaf 1 januari zo’n snelle e-bike willen kopen: Zij lopen het risico op een boete. Ze kunnen wel een gewone fietshelm kopen bij de aanschaf, maar die voldoet niet aan de nieuwe criteria. De nieuwe helmen zijn dikker en geven meer bescherming in de nek en bij de slapen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu raadt aan in de tussentijd een bromfietshelm te dragen.
Of het een goed idee is dat deze speed pedelecs op de rijbaan moeten rijden in plaats van op het fietspad laat het ministerie van Infrastructuur en Milieu nog onderzoeken. Men verwacht hier volgend najaar meer over te kunnen vertellen.
Heeft u een klant die zijn speed pedelec wil verzekeren? Uiteraard kan dit bij de Vereende!