Wanneer kunt u weg bij de Vereende?

5 november '24 - U bent bij de Vereende verzekerd. Wij bieden als verzekeraar een vangnet aan zodat u goed verzekerd bent als u niet terecht kunt bij een gewone verzekeraar. Wij vervullen hierbij een belangrijke maatschappelijke rol om onverzekerbaarheid tegen te gaan. In dit item neem ik u mee in deze vangnetfunctie en onze ambitie om u weer te kunnen laten verzekeren bij een andere verzekeraar.

 

De vangnetfunctie

De Vereende, ooit opgericht om in de tweede wereldoorlog zorg te dragen voor noodzakelijke (her)verzekeringscapacitiet voor de Nederlandse markt, heeft al jaren een belangrijke positie in het landschap van verzekeraars. Als vangnet verzekeren we risico’s die gewone verzekeraars niet willen of kunnen verzekeren. Dat kan zijn omdat het risico bijzonder is. Of omdat het risico in een branche zit die gewone verzekeraars niet willen of kunnen verzekeren. Het kan ook zijn dat vanwege het individuele verleden van een de klant een gewone verzekeraar het niet wil verzekeren. Als de klant bijvoorbeeld rekeningen niet (op tijd) heeft betaald of fraude heeft gepleegd. Inmiddels kunnen niet alleen particulieren maar ook MKB-bedrijven bij de Vereende worden verzekerd. We verzekeren bijzondere en alledaagse risico’s: van een bijzonder motorrijtuig tot een bedrijfsgebouwenverzekering en alles daar tussen in. Alle aanvragen worden ambachtelijk bekeken en waar nodig wordt er maatwerk toegepast en geleverd. Zo proberen wij onverzekerbaarheid zo veel mogelijk te voorkomen.

De markt vraagt en de Vereende levert daarin zover als dat mogelijk is. Wij hebben veel contact met de bij ons aangesloten assurantiekantoren om in een zo vroeg mogelijk stadium signalen uit de markt op te kunnen halen. Zo hebben wij de afgelopen jaren veel taxi’s mogen verzekeren die nu weer door andere verzekeraars verzekerd worden. Een mooi voorbeeld van onze vangnetfunctie.

 

Wanneer zou u weer terecht kunnen bij een andere verzekeraar?

Als de Vereende u een verzekering aanbiedt, betekent dit niet dat u voor altijd bij de Vereende verzekerd moet blijven. Vaak zijn andere verzekeraars bereid om na een aantal jaren te bekijken of er weer verzekeringsmogelijkheden voor u zijn. Er is alleen geen pasklaar antwoord te geven wanneer u weer terug kunt naar een andere verzekeraar. Afhankelijk van uw specifieke situatie kunt u dit met uw assurantieadviseur bespreken.

Uw assurantieadviseur is voor ons dan ook een belangrijke schakel in dit proces. In de regel is een verzekering bij de Vereende duurder en zijn de voorwaarden soms ook beperkter. Daarom een belangrijk advies, neem uw verzekeringen één keer per jaar door met uw assurantieadviseur. Het helpt daarbij ook als u kunt aantonen dat u de afgelopen jaren bij de Vereende geen schade heeft gehad en altijd op tijd uw verzekeringspremie heeft betaald. Dit kan doorslaggevend zijn voorj de aanvraag bij een andere verzekeraar.

 

Kunt u zelf informatie verkrijgen om te zien wanneer u bij een andere verzekeraar terecht zou kunnen?

U kunt inderdaad zelf informatie opvragen als u door uw vorige verzekeraar bent geregistreerd in de CIS databank. Via de website van Stichting CIS kunt u hier een verzoek voor indienen. Informatie over uw schadeverleden of een fraudemelding kunt u hier terugvinden.

Bij fraude kunt u bijvoorbeeld maximaal voor 8 jaar worden geregistreerd. De kans is dus aanwezig dat u na afloop van deze termijn weer verzekerd kunt worden bij een andere verzekeraar. Van belang hierbij is dat het acceptatieproces van iedere verzekeraar anders is. Er is dus geen standaard termijn per wanneer u weer weg zou kunnen bij de Vereende. Uw assurantieadviseur kan u helpen om bij verzekeraars een offerte op te vragen om zo weer regulier verzekerd te kunnen worden.

Tips voor terugkeer?

De belangrijkste tip die ik u kan meegeven is om zo eerlijk mogelijk te zijn en bespreek eventuele zorgen over bijvoorbeeld een achterstand in premie tijdig met uw assurantieadviseur of met ons. Als wij niet weten wat er speelt, kunnen wij u ook geen passende oplossing aanbieden. Daarnaast een paar algemene tips:

  • Trek bij een eerste betalingsherinnering meteen aan de bel. Wij kunnen in samenspraak bijvoorbeeld de incassodatum aanpassen;
  • Bespreek ieder jaar met uw assurantieadviseur of uw verzekeringen nog passen bij uw situatie en laat bekijken of andere verzekeraars eventueel weer bereid zijn om u te verzekeren;
  • Voorkom schade; zie hierover ook de projectpagina van het Verbond van Verzekeraars.

 

Auteur
Martin de Ruijter, senior acceptant bij de Vereende

Tags