Een fietser rijdt tegen een taxi aan. Wie is er aansprakelijk?


11 januari '23 - De taxi branche. Een branche die bekend staat om een moeilijk verzekerbaar risico. De Vereende biedt hier een mooie verzekeringsoplossing voor aan. Helaas kan het natuurlijk voorkomen dat er daadwerkelijk gebruik moet worden gemaakt van de verzekering. Bij het afwikkelen van een gemelde schade komt het voor dat de zelfstandige taxichauffeur zich niet altijd bewust is van de financiële consequenties bij een ongeval. Aan de hand van onderstaande casus hopen we dit goed in kaart te brengen zodat u, als assurantieadviseur, dit kan delen met uw (nieuwe) klant. Overigens is deze casus ook toepasbaar op andere bestuurders, maar hier hebben we gekozen om een taxichauffeur als voorbeeld te nemen.

 

Verzekering

Daan heeft zijn eigen taxibedrijf. Via zijn assurantieadviseur heeft hij een verzekering afgesloten bij de Vereende. Daan heeft gekozen voor een WA-dekking, een aanvullende dekking leek hem niet nodig. Hij heeft immers nog nooit schade gereden met zijn personenauto en vindt zichzelf een goede bestuurder. Daan heeft nog geen zakelijke schadevrije jaren want hij is net begonnen met taxi rijden. Op zijn WA polis heeft Daan een eigen risico van € 1.000,-.

Ongeval

Op een zonnige winterdag is Daan onderweg naar Den Haag centrum om een klant af te zetten bij de Bijenkorf. Rond het centrum is het altijd erg druk dus rijdt Daan nooit te hard. Op een gegeven moment ziet Daan twee fietsers van links aan komen rijden. Een moeder met een zoontje. Daan ziet de moeder steeds langzamer fietsen dus hij blijft 30 km per uur rijden. Daan is in de veronderstelling dat moeder en zoon hem wel voorrang zullen verlenen. Hij gaat er vanuit dat partijen elkaar wel gezien hebben, en bovendien komt Daan van rechts. Tot zijn grote schrik fietst het jongetje van 10 jaar wel door en klapt tegen het voorwiel van de taxi. De jongen moet worden opgehaald door de ambulance en heeft een gebroken been, ook zijn fiets ligt in de kreukels. De taxi van Daan heeft ook schade en dit moet worden gerepareerd in de garage. Daan moet zijn taxi door het herstel zeker drie dagen missen.

Aansprakelijkheid

Daan is van mening dat hij niet aansprakelijk is voor de schade die ontstaan is bij het ongeval. Hij heeft zich netjes aan de regels gehouden en had voorrang. De fietser kwam van links en had Daan voorrang moeten verlenen.

Hoewel deze stelling van Daan in beginsel juist lijkt, is de regelgeving in Nederland anders. Het gaat voor dit artikel te ver om hier volledig op in te gaan, maar wij zullen kort stil staan bij regelgeving.

Bij een aanrijding tussen een gemotoriseerd voertuig en een ongemotoriseerd voertuig moet voor de aansprakelijkheid worden gekeken naar artikel 185 Wegenverkeerswet. Artikel 185 Wegenverkeerswet beschermt de ongemotoriseerde verkeersdeelnemer, zoals de fietser of de voetganger. Dit wordt de zwakkere verkeersdeelnemer genoemd. Dit houdt in dat de eigenaar van het gemotoriseerde voertuig bij een ongeval met een niet-motorrijtuig aansprakelijk kan worden gehouden voor de schade, ongeacht de schuldvraag. Dit kan slechts anders zijn indien er sprake is van overmacht bij het gemotoriseerde voertuig. Dit wordt echter zelden aangenomen.

Artikel 185 WvW beschermt dus zwakkere deelnemers aan het verkeer. Een automobilist is in ieder geval voor 50% aansprakelijk voor de schade van de zwakkere verkeersdeelnemer, dit wordt ook wel de 50% regel genoemd. Deze regel geldt dus ook als een fietser of voetganger zelf schuld heeft aan het ongeval. Hierdoor heeft de zwakkere verkeersdeelnemer al snel recht hebben op een vergoeding van zijn schade.

Bij kinderen die jonger zijn dan 14 jaar geldt een uitzondering. Indien een kind jonger is dan 14 jaar dan is de automobilist volledig aansprakelijk tenzij het gemotoriseerde voertuig aan kan tonen dat er sprake is van overmacht. Dat betekent dat in de praktijk bij een ongeval met kinderen onder de 14 jaar de geleden schade vaak voor 100% vergoed moet worden.

Wanneer er sprake is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid van de ongemotoriseerde verkeersdeelnemer gelden deze twee regels niet. De bewijslast hiervan ligt bij de bestuurder van het gemotoriseerde voertuig (kan ook een motor zijn). In de geschetste casus zal, de verzekeraar van, Daan de schade van het jongetje dan ook moeten vergoeden. Zelfs nu Daan van rechts kwam en hij rustig reed is hij toch aansprakelijk. Zijn verzekeraar zal de schade van het jongetje voor hem afwikkelen.

Kosten

Ondanks dat Daan geen voorrangsregel heeft geschonden, is hij wel aansprakelijk. De Vereende zal de tegenpartij schadeloos stellen. Daan heeft zelf ook een aantal schadeposten die hij moet vergoeden:

  • De verzekeringspremie wordt bij het verlengen van de verzekering waarschijnlijk duurder, omdat hij terug valt in schade vrije jaren
  • Het eigen risico van € 1.000,- zal door de Vereende in rekening worden gebracht omdat er een uitkering aan het jongetje wordt gedaan
  • De schade aan zijn eigen taxi
  • Winstderving in de tijd dat zijn taxi gerepareerd wordt bij de garage

Conclusie

Een ongeval zit in een klein hoekje en ondanks dat de taxichauffeur geen voorrangsregel heeft geschonden is hij volgens de wet toch aansprakelijk voor de schade. Hierdoor zal de taxichauffeur zelf ook schade ondervinden van het ongeval. Het is belangrijk dat de eigenaar van zijn eigen taxibedrijf deze risico’s kent en hiermee rekening houdt bij zijn bedrijfsvoering.

RijBeterBox

Om uw taxiklant nog beter van dienst te zijn, kunt u ook de RijBeterBox met hem of haar bespreken.. Dat is een kastje dat eenvoudig in de taxi geplaatst kan worden, voor u kosteloos is en het rijgedrag meet en de taxichauffeur tips geeft om het rijgedrag te verbeteren. Met een goede score kan een taxichauffeur tot 30% korting krijgen op zijn premie. Een lage score heeft geen invloed op de verzekeringspremie. Er zitten dus eigenlijk geen nadelen aan. Meer informatie over de RijBeterBox kunt u hier vinden.

 

Auteur
Anne-Linde van der Pijl, Behandelaar Verhaalszaken
auteur Anne-Linde_van_der_Pijl